Jasper TX: An Index of Failure

Jasper TX
An Index of Failure
Handmade Birds HB-032

Publicerad: ons, 2013-04-03 20:29

När jag börjar lyssnaAn Index of Failure är jag på resande fot och har ingensomhelst information om skivan närvarande. Bara en promocd, vitt papper, inga titlar. Ett par äldre skivor med Jasper TX (Dag Rosenqvist) ligger hemma i hyllorna, minnet av dem är levande, musik som pendlar mellan ljus och mörker, ekon av postrock och det senaste decenniets symfoniskt anlagda dronebyggen pressan samman med en personlig udd. Samma känsla även här, men jag undrar vad som berättas, i den nästan uteslutande instrumentala musiken, hittar ingen röd tråd, låtarna är som stjärnor placerade lång borta från varandra.

Ibland tänker jag stt det är som filmmusik, kanske inte soundtrack till Hollywoodfilmer, men det är melankoliskt, snyggt, crescendon i precis rätt lägen, människor biter ihop i slutscener, livet går vidare, trots tragedier, sorgen finns alltid där, försvinner aldrig. Labradford tittar förbi, liksom Sigur Rós; klanger och melodier skrider in i en katedral, det regnar kristaller, väggarna är inga väggar, utan en oändlig rymd.

Jag går in det moderna samhället och läser att skivan är ett slags farväl, ett bokslut, Dag Rosenqvist säger adjö till sitt alias, skivan är spridda låtar, som aldrig hittat sin plats tidigare, men som jagat honom, den äldsta låten är från 2006. Därav den osammanhängande känslan och kanske också ett svar på varför An Index of Failure inte når mig som de äldre skivorna.

Det kan bero på att jag lyssnar och skriver i föräldrahemmet, men den fjärde låten "A New Language" påminner till viss del om Pink Floyd och får mig att minnas första gången jag hörde Dark Side of the Moon och Wish You Was Here. Tiden, platsen, omgivningen luras och det är en parantes såklart, för Dag Rosenqvist är skivan ett steg framåt, kanske en sista tillbakablick, vem vet vart musiken kommer att färdas framöver.