Jerusalem In My Heart: Mo7it Al-Mo7it

Jerusalem In My Heart
Mo7it Al-Mo7it
Constellation CST092 (Border)

Publicerad: ons, 2013-04-10 10:50

Namnet är bekant. Radwan Ghazi Moumneh. Jag känner igen honom från Sam Shalabis Land Of Kush-skivor och det Moumneh har startat under namnet Jerusalem In My Heart har flera likheter med Sam Shalaibis olika projekt, där Montreals undergroundscen samtalar med mellanöstern, både via historiska tillbakablickar, och ekon av samtiden.

Radwan Ghazi Moumneh kommer från Libanon, är uppväxt i Oman, men är sedan många år främst verksam i Montreal. Beirut är en andra hemstad, han är där då och då och delar av Mo7it Al-Mo7it är inspelad utomhus, vid Eufrat, till exempel; han sjunger på arabiska, spelar buzuk, arabisk musik möter elektronik, och fältinspelningar, fågelkvitter. JIMH är inget soloprojekt - de andra två fasta medlemmarna kommer från Frankrike och Chile. I grunden är det ett livekoncept med musik, film och bildkonst.

Titeln har att göra med språkliga skillnader mellan arabiska och engelska och själva namnet på bandet/projektet går tillbaka till en låt den libanesiska superstjärnan Fairuz spelade in i början av 70-talet, vad jag förstår var den omdiskuterad, Fairuz, som är kristen, sjöng om Jerusalem, den tolkades på olika sätt, främst som pro-palestinsk, i efterdyningarna av sexdagarskriget. Valet av namn är definitivt menat att vara något man ska reflektera kring, ett politiskt, allmänmänskligt ställningstagande. Jag kan inte ett ord arabiska, men när jag lyssnar på skivan, läser jag in element av klagosång, men här saknas det visuella från konserterna som säkert fördjupar projektet.

Olika traditioner samtalar med varandra, går in i varandra, men musiken är i huvudsak arabisk, med sång och buzuk – eller som på en låt harpa, spelad av Sarah Pagé - som vävs ihop, medryckande, suggestivt. Skivan är inspirerad av den libanesiska 1800-tals-författaren/filosofen Boutros Al-Bustanis bok Circumference of the Ocean.