Joel Grip Pickelhaube

Joel Grip
Pickelhaube
Umlaut umlp01

Av: Magnus Nygren

Publicerad: tis, 2012-06-26 19:40

Det är bara att bocka och ta av sig pickelhuvan för basisten Joel Grip. När han med kontrabasens hjälp klär av konformiteten är det vackert. Där andra söker virtuositet hittar Grip ärlighet. Det ena utesluter inte det andra, men vad som kommer först är viktigt. När han fysiskt vrider och drar i knakande strängar i ”Tore Anderssons uteblivna Tapto” är det en fruktansvärd påminnelse om vad som skulle ha hänt om den unge demonstranten och jazztrumpetaren Tore Andersson inte fått ingivelsen att blåsa eld upphör efter skotten i Ådalen 1931. Betydligt fler än de fem som sköts ihjäl av militären denna dag hade då säkerligen fått sätta livet till.

Joel Grip förflyttar oss till nutid med titeln ”The Economic Hit Man”. ”Skotten” är mer sofistikerade men drabbar med full kraft, där ekonomismen härskar smiter etiken och empati ut med svansen mellan benen. Frågan om när vår tids Tore Andersson ska blåsa sitt tapto hänger i luften. Jag ska självfallet inte lägga orden i Joel Grips mun, men det är i alla fall min tolkning av den politiska innebörden i Grips musik.

Som basist är Joel Grip mycket fysisk. Det gnisslar och frustar som om han är på jakt långt ner i klangernas inre rum. Det är inte vackert i någon konventionell mening, men sig vilken konst som är det? Föreställande melodier inom harmoniska ramar är definitivt inget för Joel Grip.

Läs mer om:

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry