John Butcher & Andy Moor: Experiments with a Leaf

John Butcher & Andy Moor
Experiments with a Leaf
Unsounds, 48u

Publicerad: sön, 2015-05-17 16:40

De båda britterna John Butcher och Andy Moor har arbetat tillsammans i snart 15 år. De närmar sig den improviserade musiken från två olika håll; Butcher från den engelska improtraditionen och Moor från rocken och punken. Detta stoppar dock inte dessa två herrar från att skapa gränsöverskridande musik där kommunikation över språkbarriärerna ter sig helt naturligt.

Det märks att musikerna påverkar varandra med sina bakgrunder. Butcher får stundtals Moor att plocka isär sina ljud medan Moor stundtals får Butcher att skrika och bråka mer än vanligt. Är det inte detta improviserad musik handlar om? Att ge och ta, att dela med sig och vara öppen.

De fem improvisationernaExperiments with a Leaf karaktäriseras, förutom ett fint samspel och teknisk briljans, av en lekfullhet och nyfikenhet som är härlig. På "Fantasy downsize" lockar Moor fram en köttig sida hos Butcher som man inte hör så ofta. Hans tenorspel är fantastiskt! Tankarna går till en tidig vild Evan Parker. Butchers utåtagerande saxspel håller i sig även på nästa spår "Joy is the Headlight" där Moors ömsom knäppande ömsom stormigt svepande gitarr för musiken uppåt och framåt. Det bjuds på flera fina ögonblick, Butcher använder även på samma spår sin feedbacksaxofon och sammanfogar den med Moors gitarr på ett utmärkt sätt i ett ödesmättat parti. Moors ologiska gitarrspel är en fröjd att lyssna till, det hamnar lång ifrån gängse gitarrmangel. Finurligt är ett passande ord.

Det finns dock en negativ aspekt. När Butcher plockar upp sopransaxen händer det något med musiken. Udden och spänningen försvinner och det förutsägbara gör entré. "The tongue is a flame" består av flera delar men inget verkar riktigt funka. Det låter trevande och de hittar inte alls varandra. De spelar varför sig. Sopranen låter tunn mot den skitiga rockiga gitarren och Buthers spel känns oinspirerat. På samma spår byter han dock till tenor igen och då lyfter det genast. Sista spåret är även det med sopran och bekräftar att det nog var en dålig dag för den lilla saxen.

Trots detta är Experiments with a Leaf en mycket bra skiva. Lite kort kanske, en dryg halvtimme, men dock. Nyfikenheten och öppenheten i kombination med samspelet resulterar i annorlunda och spännande improviserad musik.