John Butcher Resonant Space

John Butcher
Resonant Spaces
Confront 17
(improv)

Publicerad: tis, 2009-09-29 20:54

I konvolutet till saxofonisten John Butchers nya album finns en karta över Skottland, där orterna Hamilton, Wormit, Tugnet, Smoo, Lyness och Stennes utmärkts. Här har de nio solostyckena spelats in. Varje plats har sin egen speciella karaktär. För, precis som vi kan läsa i det innehållsrika texthäftet, står alla ljud i förbindelse med rum, publik, spelare och andra omständigheter. Det finns inget som den rena musik som så ofta eftersträvas med digitala medel. Historiskt sett har all musik ägt rum bland stojande människor, ekande lokaler och andra störiga miljöer. Det har färgat klangen.

John Butcher har medvetet valt den här situationen. Och spelar således i grottor, en oljetank, vid ett vattenfall och så vidare. Platserna finns redovisade i text och bild. Han har gjort liknande saker tidigare, jag tänker förstås på det album han gav ut på Potlatch tillsammans med Xavier Charles och Axel Dörner, där ett kapell blev som en fjärde medlem i gruppen. Här går han ännu längre och spelar på efterljuden, använder varje klang och eko som en beräknad parameter. På så vis bygger han upp hela cluster av toner.

På sitt sätt är detta den mest konsekventa akustiska versionen av konkret musik jag någonsin hört. Dessutom är den ju så extremt bunden till sina orter att det nästan känns hädiskt att lyssna på inspelningarna. Som ju på ett sätt måste förbli ett slags dokument. Tänk att stå i en fuktig grotta och höra John Butcher omfamna publiken med sina ekande tonkaskader. Detta kan ingen skiva i världen ersätta. Därför lyssnar jag selektivt på albumet, ungefär som om det vore fråga om ljudkonst. Varje spår är helt avgränsat från de andra och kräver sin egen sorts lyssning.