John Butcher/Tony Buck/Magda Mayas/Burkhard Stangl Plume

John Butcher/Tony Buck/Magda Mayas/Burkhard Stangl
Plume
Unsounds 35

Publicerad: tors, 2013-05-16 13:15

Saxofonisten John Butcher framstår allt mer som en av de intressantaste musikerna på den globala improvisationskartan. Förra årets soloskiva Bell Trove Spools på Northern Spy är en pärla och nu kommer han med två trios där slagverkaren Tony Buck är med på båda men där de spelar med gitarristen Burkhard Stangl i den ena och pianisten Magda Mayas i den andra. Om än dessa båda trios skiljer sig åt befinner sig bägge i själva essensen av europeisk impro (läs framförallt brittisk) så som den utvecklats från sent 60-tal och framåt.

Vad den produktive John Butcher hämtat hem med medverkan i bland annat John Stevens brittiska Spontaneous Music Ensemble och österrikiska Polwechsel delar han här givmilt med sig av. Min kollega Thomas Millroth pratar ofta om hur den europeiska improvisationsmusiken till stor del handlar om att plocka isär befintlig musik för att sedan plocka ihop den igen och skapa något nytt. Och som många andra brittiska improvisationsmusiker började John Butcher i jazzen. Men det tog inte länge förrän han kom i kontakt med andra sätt att närma sig musiken. Redan 1989 gav han ut den revolutionerande News from the shed tillsammans med gitarristen John Russell, violinisten Phil Durrant, trombonisten Radu Malfatti och slagverkaren Paul Lovens (ursprungligen på det egenstartade bolaget ACTA, sedan återutgiven på cd av Emanem). Det revolutionerande låg i att gruppen omformade improvisationsmusiken och öppnade upp för det som senare kom att kallas för London Silence, Berlin Reductionism med mera. (läs lång artikel om News from the Shed här)

Men att kalla John Butcher för reduktionist leder fel. Att skala av klangen och bygga in tystnad i musiken finns naturligtvis med, men John Butcher rör sig i betydligt vidare fält. Stor dynamik är snarare ett kännetecken, likaväl som förmågan att spela flerstämmigt. Det finns en enorm rikedom i hans klang.

När Butcher spelar med Tony Buck och Magda Mayas på Freedom of the City-festivalen i London 2011 (Soundofmusic var på plats - läs recension här) är det trots allt Butcher som är gästen. Buck/Mayas har spelat som duo i flera år med några fina skivsläpp: Gold (läs recension här), Stockholm Syndrome (läs recension här) och Flouresce (läs recension här) och in kommer Butcher och fördjupar musiken.

Med trioformatet följer nya spänningsfält även om de täta längsgående klangerna finns kvar. Under lite mer än en halvtimme hinner trion besöka många skiftande områden. Med bakgrund i mer rockbaserad musik (australiensiska The Necks) tycker jag mig höra ett något annorlunda trumspel hos Tony Buck än hos andra improtrummisar, en annan attack, ett annat sound. Med preparationer får Magda Mayas till ett nästan trasigt sound i flygeln, hon arbetar mycket med upprepade klangföljder och är mycket rytmisk. Tillsammans skapar de en mycket dynamisk musik, de bygger upp höga tryck men tillåter sig också att gräva ner sig i detaljer. En makalös musik.

Trion med österrikaren Burkhard Stangl är annorlunda. Stangls gitarrspel genomgår en form av metamorfos från plockade klanger á la Derek Bailey till att lägga öppna ackord. Det senare är mycket mer spännande. Det finns givna linjer även i denna improvisation, men de är inte riktigt lika tydliga. Det är mer av harvanden i de små ljuden, bjällror och olika slagverk, enskilda toner gitarrtoner, smackanden på saxofon. Det är en bit in i improvisationen det börjar hända riktigt spännande saker: stegrande saxofonklanger, utspridda gitarrackord och frenetiskt trumspel. Att Stangl så tydligt ställer sig utanför traditionen är välgörande. Inspelningen är gjord i London i december 2007.