John Carter/Bobby Bradford Quartet Seeking

John Carter/Bobby Bradford Quartet
Seeking
Hatology 620 (Naxos)

Publicerad: tors, 2009-10-22 02:04

Återutgivning av New Art Jazz Ensembles fina lp från 1969. En ganska ”bortglömd” grupp från denna period av avantgardistisk jazz. Kanske beroende på att den var en av få inom genren som kom från Los Angeles. Jag har svårt att se andra anledningar eftersom musiken flödar av både vitalitet och kvalitet. Medlemmar var John Carter på alt- och tenorsaxofon, klarinett och flöjt, Bobby Bradford på trumpet, Tom Williamson på bas och Bruz Freeman på trummor.

I stället för att rusa in i frijazz som bygger på aggressivitet, ljud och mullrande energi följer gruppen i fotspåren från Ornette Colemans band. Friheten är stor, till och med tematiken är sparsam, men rytmsektionen ramar in låtarnas framfart. Ibland i högt tempo, ibland mer stillsamt. Inte minst i ”Karen on Monday” lägger Tom Williamson grunden med originellt baskomp.

Som kompositör till fem av sex låtar (Bradford står för den sjätte) framstår John Carter som den ledande figuren i kvartetten. Här spelar han flera instrument, senare i karriären valde han framförallt klarinetten. Det gjorde han rätt i! Glöden och vitaliteten är betydligt större på ”Sticks and Stones” som är den enda låten där han spelar klarinett. Visst är sax- och flöjtspelet bra, förhållandevis mjukt och med en ren ton, men det där lilla extra saknas för att han ska tillhöra de stora på dessa instrument.

Bobby Bradfords är bättre ur ett helhetsperspektiv. Hans mörka, dova ton passar ypperligt till hans något återhållsamma spel. Med klar röst utforskar han det harmoniska spektrat med stark övertygelse. Att han inte fått ett större genombrott är synd. Redan under 50-talet spelade han med Ornette Coleman och återvände i början av 70-talet på skivorna ”Broken Shadow” och ”Science Fiction”. Han har också spelat in några riktigt bra skivor med John Stevens och Spontaneous Music Ensemble.