John Wizards - John Wizards (Planet Mu)

John Wizards
John Wizards
Planet Mu 336

Av: Elias Hillström

Publicerad: tors, 2013-12-12 10:37

John Wizards klipper och klistrar ihop avig slyngelpop i Hot Chips och tusen (känns det som) olika Brooklyn-bands anda. ”Modern” pop. Förutsägbar i sin oförutsägbarhet. Allt ska med, bara det känns lite cool, lite avigt, lite corny. Vilket inte hindrar det från att vara intressant och spännande ändå ibland; kastar man ner massor av fina ingredienser i grytan vore det väl konstigt om inte i alla fall några av de färdiga spåren blir riktigt bra.

Men John Wizards är också annorlunda av den enkla anledningen att de varken kommer från London eller New York, utan från Kapstaden och Rwanda. Någonting de inte döljer på något sätt, utan istället bejakar: Hur låter egentligen sådan här hipsterpop i denna kontext? Egentligen precis som man kan förvänta sig faktiskt. Ibland som Hot Chip om de hade haft fler afrikanska influenser. Ibland som Vampire Weekend om de inte suttit i Brooklyn och lyssnat på afro-pop, utan suttit i Kapstaden, spelat afrikansk pop och influerats av pop från Brooklyn. Om ni förstår... En slags ut-och-in-vänd bumerang-effekt som gör John Wizards intressantare.

Några spår är konstiga och vackra - de gnistrande gitarrslingorna och den silkeslena safaridubben i “Lusaka By Night” till exempel. Några spår är partypop av bästa snitt, som den oemotståndliga “iyoungwe” där plastiga syntar och en hypnotisk gitarrslinga badar i solskensgung. Mycket annat rullar fram mer på tomgång.

Allt i en slags dj-koncept-anda där det ofta känns omöjligt att veta vad som är John Wizards och vad som är deras skivsamling, eller deras samplingar. Om det nu är någon skillnad.