Julianna Barwick: The Magic Place

Julianna Barwick
The Magic Place
Asthmatic Kitty Records AKR081

Av: Mattias Jonsson

Publicerad: mån, 2011-09-05 21:34

Julianna Barwick använder genomgående rösten som ett instrument. Jag antar att hon använder sig av någon slags upprepande teknik med röstloopar och effekter. Stämningarna och klangerna på The Magic Place erinrar delvis om goss- och kyrkokörer; ljusa, ekande, utdragna röster som ges tid och rymd, endast sparsmakat ackompanjerade av något enstaka instrument eller slagverk. De vackra, ordlösa ljud som hennes stämband frambringar smeker örongångarna och har en mystisk, mytisk lockelse. Dessutom finns här inte några låttexter som riskerar göra musiken konkret och vardaglig.

Det här är en skiva som det är ytterst behagligt att lyssna på. Samtidigt innebär naturligtvis det behagliga inslaget att musiken slirar på gränsen mellan ambient och new age. Vill man inte befinna sig just där så ska man leta musik någon annanstans. Men jag tycker absolut inte att det känns alltför tillrättalagt och välkammat. Det är lite för många element i musiken som oroar och skaver. På flera ställen manas riktigt ödesdigra och hypnotiskt klagande mantrastämningar fram.

Några må ha gjort musikaliska kopplingar till Enya, men själv får jag inga sådana associationer, inte särskilt starka i alla fall. Däremot finns här en hel del inspiration från åttiotalsikoner som Cocteau Twins och, möjligen, Dead Can Dance. Brian Enos ambientskivor vill man heller inte glömma att nämna, samt kanske de tidiga skivorna med Sigur Rós. Går man igång på någon eller några av dessa artister så ska man absolut låna Julianna Barwick ett öra. För detta är verkligen ett magiskt ställe att besöka.