Kassa Tessema: Mastawesha (Éthiopiques 29)

Kassa Tessema
Mastawesha (Ethiopique 29)
Buda Musique

Publicerad: mån, 2014-09-22 14:28

Vi har en krar i lägenheten. Köpt i Addis Ababa häromåret. En barnvariant, men ljudet är fint, som en harpa, fast med enbart fem strängar. Tillsammans med masengo – som spelas med stråke – är krar det mest välkända instrumentet från Etiopien och Eritrea, oftast spelas det akustiskt, men det finns även elektriska varianter, lyssna till exempel på Londonbaserade Krar Collective där bandets ledare Temesgen Zeleke tar det uråldriga soundet in i samtiden.

Krar dyker upp här och där i Éthiopiques-serien, mest framträdande på skiva nummer 16, The Lady with the Krar, med Asnaketch Werku, inspelningar från mitten av 70-talet, enbart sång och krar. Och nu, på den senaste volymen av denna fantastiska skivserie, låtar framförda av en annan krarmästare, Kassa Tessema (1927-1973).

Skivorna skiljer sig åt trots att det enbart är sång och krar, liknande sånger, och musiker från ungefär samma generation. Asnaketch Werku spelar snabbt, tekniskt skickligt, det känns som hon utnyttjar instrumentets fulla potential. Kassa Tessema har en mer lågmäld stil, och rösten tar större plats, ligger långt fram, det plockande krarspelet finns mer i bakgrunden. Han nästan pratar emellanåt, sjunger med en mörk, poetisk röst och även om jag inte kan språket hamnar musiken mycket nära.

Fascinerande att jämföra bägges tolkning av "Gum Gum", en låt jag hört även i andra tolkningar, troligen en folkmelodi. Lika och olika, Tessema sjunger och hummar, tar det lugnare, hittar en annan ton. Ja, nu ska jag inte jämföra mer, båda skivorna är lysande, och etiopisk musik är minst lika bra när det inte svänger på det där Astatkesättet, när jazzen icke existerar, folkmusik, barder, azmaris, som sjunger och spelar.

Kolla även upp Éthiopiques Vol.11, The Harp of King David med Alemu Aga och Éthiopiques Vol.21, Ethiopia Song med pianisten Emahoy Tsegue-Mariam Gebrou.