Kaze – Tornado

Kaze
Tornado
Circum Libra Records, 202

Publicerad: ons, 2013-10-02 22:03

Kaze, vilket betyder vind på japanska, är en relativt färsk grupp bestående av pianisten Satoko Fujii, trumpetarna Natsuki Tamura och Christian Pruvost, samt trummisen Peter Orins. Tornado är gruppens andra album på lika många år och det hörs att det är en grupp som arbetat en del tillsammans. Det känns lite som att Fujii är den som håller ihop gruppen, och hon är väl även den som har mest musikalisk erfarenhet.

Den något säregna sättningen, piano, trummor och två trumpeter, ger en lite ovanlig ljudbild som är kul och uppfriskande. Tornado är även intressant i det att man skickligt balanserar det improviserade och det komponerade till den nivå där det är svårt att höra vad som är vad. De komplexa låtarna är uppbyggda på lite olika sätt, men vad de har gemensamt är just att melodier, arrangemang och beats varvas med improviserade stycken, vilket resulterar i en rörlig musik men som ändå erbjuder lyssnaren något att hålla sig i. Det är modernt och skickligt, men inte utan hjärta. Flera låtar har flytande former med vackra melodier och harmonier. Fujii är inte tekniskt briljant men hennes spel är väl avvägt och balanseras fint med Orins något återhållsamma och lätta trumspel. De två trumpetarna får ganska mycket utrymme att bevisa att det är faktiskt är fler än Axel Dörner och Peter Evans som har övat extended techniques. Pruvost och Natsuki visar, utan att ta i så de spricker, att de också hör till gräddan av det moderna trumpetandet.

Om man gillar lite eftertänksam men samtidigt modern jazz är det här en riktigt bra skiva. Om man dessutom är svag för trumpet kan Tornado bara inte slå fel.