Klara Lewis Ett

Klara Lewis
Ett
Editions Mego, eMEGO 190

Av: Daniel Persson

Publicerad: fre, 2014-05-02 16:38

Klara Lewis är för mig ett tidigare okänt namn. Nu släpper hon sitt debutalbum på Editions Mego. Editions Mego är en etikett med uteslutande kvalitetssläpp, med namn som Fennesz, Marcus Schmickler, Kassel Jaeger, Bill Orcutt, Mika Vainio och många fler, så hon är i gott sällskap. Ett håller även den väldigt hög klass, det är faktiskt en mina favoritskivor därifrån på sistone och då har de ändå givit ut väldigt mycket.

Klara Lewis, dotter till Wire-bassisten Graham Lewis, har utgått från en tidigare ep med field recordings inspelade i bland annat Stockholm, Dalarna och Istanbul. Albumet består av tio spår, tre av dessa fanns även med på ep:n men är nu omarbetade.

Det låter avskalat med små dub-rytmer. En nedpitchad röst inleder skivan på låten "c a t t". Dub-rytmer och field recordings av röster är återkommande på skivan. Det är mörkt, mystiskt, släpande och vackert. Det är techno i slowmotion som skivetiketten Downwards antagligen skulle älska. Ibland låter det som ljudkonst men det är hela tiden musikaliskt och har en framåtrörelse.

Jag kommer att tänka på Pole's skivor 1, 2 och 3 och även Demdike Stare, The Caretaker och The Haxan Cloak. Ett är dock inte nattsvart, det låter delvis kliniskt men det finns också en värme i musiken. Det är svårt att genrebestämma vilket är en bra sak och Lewis har definitivt ett unikt uttryck, vilket inte är helt vanligt i dessa dagar. En riktigt bra skiva är det, jag hoppas att det blir fler. I en bättre värld skulle detta vara en stor svensk musikexport istället för SHM och allt vad de heter, men det kanske vore att begära för mycket.