Klotet

Klotet
Hiroshima, Nagasaki, Uppsala
Ljudkassett 13

Publicerad: ons, 2013-04-03 23:32

Nämner man proggmusik och Uppsala i en och samma mening tänker nog de flesta på Samla Mammas Manna. Men staden är också hem för de yngre förmågorna i kvartetten Klotet. Det Linköpingsbaserade bolaget Ljudkassetts kassett nummer 13 bjuder på proggmusik med modernt snitt.

Klotet har tidigare släppt två skivor på den franska proggetiketen Musea. På Hiroshima, Nagasaki, Uppsala forsätter bandet att utforska den instrumentala grenen av proggmusiken. Med ena foten i samma skogsglänta som Bo Hansson och band som Lotus och Samla Mammas Manna och den andra på punkens gatstenar formar kvartetten egensinnig musik. Genom att rulla det musikaliska arvet i nutidens varv får deras musik en friare form, där pop och punk trängs med folkloristiska krusiduller och bredbent hårdrockande. Uppsalabandet gör också klokt i att ta ett kliv bort från 70-talet för att undvika allt för uppenbara nostalgiska bakhåll.

I skuggan av den nordiska tonen och med sättningen orgel, slagverk, bas och gitarr svänger musiken hårt. Lyssna bara på den King Crimson-färgade Apokalippo eller den svängiga Devo-rökaren Tack för ingen-jävla-ting, där sjok av orgelmattor och fuzziga gitarrer skapar ljuva tongångar. Det är inte så mycket flumprogg utan mer raka rör. Musiken är energisk och distinkt med ett okonstlat motiv. Låtarna gör liksom ett stilla uppror genom sina politiska undertoner och punkiga form. Men så hör det ju inte heller proggen till att göra sig märkvärdig. Någon gång stelnar leendet en smula, som när orgelmattorna blir allt för dammiga och trumtakterna lite för platta. Men som helhet är Klotet runt och Hiroshima, Nagasaki, Uppsala är en charmig rosa kassett som tål att spolas tillbaks mer än en gång.