KonstruKt & Joe McPhee: If You Have Time

Konstrukt & Joe McPhee
If You Have Time
Omlott MLR009

Publicerad: ons, 2015-11-11 16:19

Den första skivan jag hörde med Joe McPhee var soloalbumet Tenor & Fallen Angels (HatHut, 2000, inspelningar från 1976 och 1977). En annan soloskiva från samma tid, men med enbart nya inspelningar, heter As Serious As Your Life (HatHut, 1998). Fantastiska skivor! Den sistnämnda skivan har samma titel som Valerie Wilmers frijazzbok. Konstigt nog, kan man tycka, nämns inte Joe McPhee i boken, som skrevs 1977, men han var ett ganska obskyrt namn länge, de två första albumen Underground Railroad och Nation Time – i dag hyllade som tusan, och släppta på nytt – hörde inte många och under lång tid var det bara det schweiziska skivbolaget HatHut som brydde sig, de bildades för övrigt för att ge ut just Joe McPhee, i mitten av 70-talet.

Idag är Joe McPhee ett stort namn, inom frijazzen, genom en lång rad egna skivor och samarbeten, med The Thing, Peter Brötzmann m.m.. Han är grym solo, men verkar nyfiken inför nya utmaningar, som den aktuella skivan med Istanbulbandet KonstruKt som samarbetat med flera äldre mästare de senaste åren, Marshall Allen och Akira Sakata, till exempel.

Skivan startar med en kort dikt, en poetisk programförklaring, och sen drar musiken igång, Joe McPhee spelar pockettrumpet och KonstruKt springer snabbt, snabbt, trummorbasgitarrsaxochmoog, det rusar iväg innan en vandrande basgång lugnar ner tryckkokaren en smula, ett litet tag, innan tempot ökar igen på den intensiva "Tell Me, How Long has Trane Been Gone (for James Baldwin)". Ruggigt bra.

Det är en ganska kort skiva. Under halvtimman. Men det allra bästa kommer sist, på sid B, "Frippe´s Dream", fin titel, i en text i skivan (snygg fold out, design/konst av Johannes Brander) skriver Joe McPhee att Mats Gustafsson introducerade den svenska saxofonsärlingen för honom via orden resistance, provocation och spontaneity. Det är det som var Frippes dröm, säger McPhee, och spelar spirituellt och omvälvande på hela låten, liksom KonstruKt, fina prestationer av hela bandet: Korhan Futaci (tenorsax och moog), Özün Usta (bas), Korhan Argüden (trummor) och inte minst elgitarristen m.m. Umut Caglar som spelar ett långt, svävande gitarrsolo en bit in i låten.

Fotnot: Mötet mellan KonstruKt och Joe McPhee har även resulterat i skivan Babylon (Roaratorio, 2014). Låtar inspelade några dagar innan det som hörs på If You Have Time.