Kwaidan Make all the Hell of Dark Metal Bright

Kwaidan
Make all the Hell of Dark Metal Bright
Bathetic Records (BATH072)

Publicerad: ons, 2013-06-12 22:16

Chicagotrion Kwaidan är ett sidoprojekt där Mike Weis från Zelienople, André Foisy från Locrian och Neil Jendon skapar dronande musik med mörka förtecken. Gruppen har tidigare släppt en kassett på Accidental Guest och nu kommer fullängdaren Make all the Hell of Dark Metal Bright på Bathetic Records. Om de hämtat sitt namn från den Japanska 60-talsskräckisen Kwaidan låter jag vara osagt, men det som förenar dem båda är förmågan att skapa dramatik och spänning.

Med sättningen gitarr, synt och trummor rör sig Kwaidan genom såväl abstrakta som rytmiska skisser. Musiken har ofta en industriell underton, där ljudbilderna ofta associerar till kallt stål och malande maskineri. Men här finns också mer organiska ljud, där jag istället fantiserar om fåglar och groddjur. Det låter kanske otroligt, men dessa två ytterligheter smälts samma på ett förtjänstfullt sätt.

På nya fullängdaren får sviten "Three Empty Rooms of Light and Space" betraktas som något av en stomme. Det progressiva stycket är uppdelat i tre delar; "Evening Bell", "Gateless Gate" och "Ostension". Elektronik, virvlande trummor och dronegitarr penetrerar varandra på "Evening Bell", tills kvicksilvret stiger på "Gateless Gate" som rör sig genom rytmbilder som för tankarna till ritualer och stammusik. På "Ostension" går tempot ned igen, där de sylvassa dronerna skär genom ljudbilden med iskall skärpa.

"Space as Support" är något av gitarristen André Foisys nummer. Hans luftiga gitarrspel vecklar majestätiskt ut sig över syntmattor och de taktfasta trummorna. Weis och Jendon spelar komplexa mönster och låter Foisy håller ihop trådarna men sin mullrande gitarr. Han påminner mig om Gunter Schickert med sina cykliska och lågmälda riff. Med gitarren som dirigentpinne fortsätter han sedan genom "The Sound of The Bell", som är det närmaste en Popol Vuh-karamell man kan komma på den här sidan Atlanten. Låten är en elektrisk storm där gitarrregn skimrar och trumskinn glöder. Det här är definitivt en trio att hålla ögonen på.