Lana trio: Lana trio

Lana Trio
Lana Trio
Va Fongool, VAFCD008

Publicerad: ons, 2013-10-30 10:57

Lana trio består av tre unga norrmän: trummisen Andreas Wildhagen som har en masterexamen i ”music/improvisation performance” vid Norges musikhögskola i Oslo, pianisten Kjetil Jerve, med samma examen och alma mater som ovan, samt trombonisten Henrik Munkeby Nørstebø med en kandidat i ”music performance (imporvisation/jazz)” vid Musikhögskolan i Göteborg. Det är med andra ord inga hobbymusiker vi har att göra med här. Men det gör för all del inte musiken varken mer avancerad eller bättre.

Ibland får man intrycket av att musikerna kan och vet lite för mycket. En master innebär många år av intensiva studier, så dessa musiker vet säkert det mesta om musik. Vilket ibland kan vara hämmande. Pianisten låter som ville han spela allt han kan på en gång och visa allt han lärt sig. Det är stundtals ett flödande flytande pianospel med så många toner att man nästan sätter i halsen. Sen plötsligt, ett litet knackande på pianot, pill på strängarna. Ombytlig och otålig är han, Kjetil Järve. Trummisen å andra sidan är mer diskret och känner på trummorna och deras beståndsdelar. Hans spel är både mjukt och hårt på samma gång, men saknar tyvärr lite riktning. Lite för ödmjuk?

Sedan har vi Henrik Munkeby Nørstebø. Oj, vad bra han spelar! Han står emot frestelsen att visa upp sig som solist. Han håller sig i skinnet, och det är inget överflöd, ingen extravagans. Det råder en perfekt balans mellan teknik och uttryck och ofta levererar han lååånga, vackra toner rena som vårfloden. Munkeby Nørstebø får en att tänka till och känna efter. Pianot och trummorna blir till lemmar och hjärna medan trombonen är det stora, varma, pulserande hjärtat.

Tack vare Munkeby Nørstebø låter det på det hela taget ganska bra om Lana trio. Stundtals är det klassiska fri-impro-sounds som kastas ut, och stundtals är det minimalistiska utforskningar. Det är de mer drivande, lätta och studsiga improvisationerna som sticker ut, som på spår 1, 4 och 8. Det här är trions första skiva och det känns som att den fortfarande inte riktigt hittat sin identitet. Med lite tid är jag övertygad om att denna trio kommer att mogna och bli ruskigt bra.