Lars Jakob Rudfjord Ensemble Clockwork

Lars Jakob Rudfjord Ensemble
Clockwork
Fyrlyd 1302

Publicerad: tors, 2015-09-03 22:29

Lars Jakob Rudfjord Ensemble har spelat tillsammans sedan 2009 och Clockwork är trions debutalbum. Vid sin sida har Pianisten Lars Jacob Rudjord Katrine Schiøtt på cello och Adrian Fiskum Myhr på kontrabas. Musiken på debutalbumet utgår från Rudfjords egna kompositioner och bottnar i ett nordiskt, lite vemodigt sound. Även om musikens rötter återfinns i jazzen, så ryms också influenser från samtida konstmusik och klassisk kammarmusik. Tänk Phillip Glass eller Michael Nyman. Rudfjord har tidigare spelat tillsammans med Ingvild Koksvik som han också driver skivbolaget Fyrlyd (som gett ut skivan) tillsammans med. Han har också turnerat i stora delar av världen, vilket också märks på det musikaliska uttrycket.

Det finns något sökande i ensemblens musik, där de starka melodierna lyckas bära upp den instrumentala musiken på ett särledes vackert vis. Särskilt i stunder då trion sakta tassar fram genom passager av långsamt pianospel, sparsamt vinande cellostrykningar och saktmodig kontrabas. Anslaget är filmiskt och tonerna flödar fram i bilder där varje komposition utgör en berättelse i sig, där skog, djupa vatten och milsvida skogar är rekvisita.

Musiken är sparsmakad och luftig, arrangemangen är genomtänkta och spår som Kina Glissando är tjusiga i all sin enkelhet. Musikerna hittar varandra väl och bygger musik som sakta växer sig på mig som lyssnare. Här finns också en fin hommage till Jan Johansson, Visa från Sandberget, som delar samma lyriska kvaliteter som den svenske kompositörens musik. Jag skulle visserligen klara mig utan den lite syrefattiga kammarmusiken på Syvert is Lonely, men i övrigt är Clockwork en mycket solid debutskiva.