Lawrence English For Varying Degrees of Winter

Lawrence English
For Varying Degrees of Winter
Baskaru Karu:7

Publicerad: mån, 2009-10-26 01:59

Vintern, åtminstone den vinter som i fantasin är vit och kall, är årstiden som bäst tycks ämnad att kontemplera över. Kölden får kroppen att krypa ihop, ljusets få timmar sänker perceptionen mot dvala. Ju högre norrut desto mer inåtvänd – det är ett klimatologiskt faktum som verkar fortsätta fascinera kompositörer med dragning åt de minsta, mikroskopiska ljuden.

Lawrence English bor i Australien men har med ” For Varying Degrees of Winter” producerat rent bedövande vackra kompositioner som klingar hemlikt på våra breddgrader. Jämfört med Biosphere – Norges egen kung Vinter – finns dock inte alls samma högtryck och rymd i English låtar. Istället utspelar sig den musikaliska dramatiken i en svit fastfrusna stillbilder som långsamt, ytterst långsamt liksom töar fram utan att fördenskull övergå i någon annan skepnad. Låtarna inte så mycket utvecklas som invecklas, de rör sig vidare i nyansrika spår.

Jag lyssnar några gånger på första låten, ”End Game”, genom högtalare. Sedan i hörlurar. Det är så det ska låta, insvept, uppfylld, omhändertagen. Där försiggår en massa, högt och skarpt i registret och djupt ned i ljudbilden, böljande och glittrande, sprakande, harmoniskt porlande. Nästföljande ”Fleck” är som en tyngdlös ljudinstallation, nu hör jag isbrytaren på håll och flak som knäcks. En helt annan ljudpalett introduceras med ”Desert Road”, en briljant återhållen, mörk dronelåt.

Några musiker gästspelar på skivan, gitarristen Mike Cooper bland annat, och Janek Schaefer med elektronik. Starkast är den avslutande låten, ”Unsettled Sleep”, med Aki Onda (”tapes”) som arbetar med lager på lager, en slags ljudfördjupning som får mig att tänka på Philip Jecks arkeologiska turntablism. Här, i denna vinterdimma, leds man vilse, invirad i ett slags fuktigt ljudnät där varje reva vill lyssnas till.

Skivan slutar tvärt, mitt i ett motiv där de små ljuden töjts och förlängts mer än minimalismen vanligen brukar tåla. Bryskt, ändå känsligt. Vid sidan av Taylor Deupree tillhör Lawrence English en av dagens mest intressanta mikroskopistister. Hitta honom.