Lawrence English_Kiri No Oto

Lawrence English
Kiri No Oto
Touch Tone 31

Av: Magnus Nygren

Publicerad: sön, 2009-10-04 23:31

Australiensaren Lawrence English debut på Touch smälter in i det engelska bolagets utgivning som hand i handske. Utdragna sekvenser projiceras i ljudrummet, vilka man lätt och gärna förirrar sig i. Till musiken finns ett avstånd, som lyssnare placeras man som på en höjd med vidunderlig överblick – tror man. Istället förflyttar sig fokus snabbt mellan olika ögonblick, dock inte rastlöst och okoncentrerat utan nyfiket och förnöjt. Storslaget är ett ord som snabbt dyker upp när jag för mig själv söker efter passande beskrivningar för skivans åtta låtar.

”Kiri No Oto” betyder träffande ”ljud av dimma”. Instrument och ”hittade ljud” (found sounds) förvrängs och filtreras till oigenkännlighet. English själv talar om ”’harmonic’ distortion”, och han ”utforskar rikedomen hos frekvenser som vanligtvis associeras till extrema volymnivåer” för att skapa ytterligare nivåer av ljudlig dimma. Det innebär inte att musiken i sig behöver spelas extremt högt, snarare får de djupa frekvenserna just den effekten han önskar, då de skapar en känsla av att nästan svälja övriga ljud och på så sätt göra ljudbilden än mer svårfångad och höljd i dimma.

English bygger vidare på den dronande traditionen som i grunden hämtar mer inspiration från ett österländskt musiktänkande än ett västerländskt. Ackordföljder och tonalitet är ganska ointressanta i sammanhanget – han gräver istället djupt i de funna ljuden och är inte rädd för att låta enformig. Han gestaltar ögonblick och gör dem viktiga, om än flyktiga.

(Vecka 43, 2008)

Läs mer om:

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry