Layers Of The Onion: Hal-An-Tow

Layers Of The Onion
Hal-An-Tow
Apartment Records aparec030

Av: Sven Rånlund

Publicerad: ons, 2012-03-21 00:51

Layers Of The Onion består av Fredrik Ness Sevendal och Martin Powell, bägge på framför allt diverse akustiska och elektrifierade stränginstrument. Hal-An-Tow, som vad jag förstår är deras debut, är en smått bedårande skiva som utspelas i det flytande och böljande, i det överlagrade, i det nästan statiska och samtidigt rikt skiftande. Bestämt rotad i en folklig, lågskalig ljudbild är skivan tacksamt befriad från fettiga frekvensmaximeringar.

Öppningsspåret ”When acorns reach the sea” är strålande dryga nio minuter där klockspel och två vaggande gitarrackord ackompanjerar ljudet av vågor som bryter in mot stranden. Mina öron hör ekon av Pink Floyd, cirka Ummagumma, fast nedskruvat och med andra färger. På den kvartslånga, mindre fuktiga men fortfarande flytande ”The Land Of Sona-Nyl” medverkar Aaron Moore på trummor, och här vandrar mina tankar till The Queen Of Drone: Catherine Christer Hennix, när hon på trummor och Henry Flynt på gitarr 1983 spelade in den boogiemärkliga skivan Dharma Warriors.

Men även om Layers Of The Onion kan exponeras mot mycket annan drånande musik andas och växer långsamt har duon en egen röst. Som allra vackrast kommer den till uttryck på avslutande 25-minuters ”The muspel light”, en metallisk, ambient äventyrare som försiggår i ett ekolandskap av ringlande ormar och rundgång, theremin och fjädrande dimridåer, hoande ugglor och encelliga elgitarrer. Musik med substans, musik med resonans.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry