Les Femmes Savantes

Les Femmes Savantes
Les Femmes Savantes
Olof Bright OBCD36

Publicerad: tors, 2013-09-05 13:20

Med en åttaårig historia begår nu kvintetten Les Femmes Savantes (De Lärda Kvinnorna) sin skivdebut. Med egna karriärer har alla fem bidragit till den experimentella scen som vuxit fram i Berlin sedan 90-talet: Andrea Neumann, Hanna Hartman, Sabine Ercklentz, Ute Wassermann och Ana Maria Rodriguez.

Men Les Femmes Savantes tycks inte vara en grupp i vanlig bemärkelse. Samtliga fem i kvintetten deltar på endast två av skivans åtta låtar, de sex övriga handlar om solo-, duo- och trioformationer. En paraplyorganisation skulle man kunna kalla det, eller så är den kollektiva gruppen snarare en mötesplats för utbyte och utveckling för fem starka individualister som internt skapar de kontaktytor de finner nödvändiga.

Uppenbarligen skapar de tillsammans en mycket kreativ miljö. Med instrument, live-elektronik, förstärkta objekt, laptop och röst komponerar de musik i stunden även om en del tycks bestämt i förväg. När exempelvis Sabine Ercklentz sätter en kula i snurrning vars ljud löper parallellt med hennes trumpet kommer ju inte denna stenkula från intet. Resultatet blir en intressant lek med hur ljud med olika ursprung tangerar varandra. Men det centrala är egentligen inte hur de gör, utan vad de gör, vad de skapar. Om än Les Femmes Savantes handlar om en abstrakt ljudbärande konst bryter de in med delvis ”nya” grepp. I ”LFS5” finns ett rent teatral inslag där Ute Wassermann formulerar ord och i flera andra låtar får rytmiken en bärande roll. Det senare underlättar självklart lyssningen. Just kombinationen av ljud och rytmik är mycket lyckad, dubbel dragkraft skulle man kunna uttrycka det som.

Det finns naturligtvis en historia för denna musik. Den existerar inte i ett vakuum utan tar utgångspunkt i den ljudskapande och ofta subtila musik som brukar förknippas med den så kallade echtzeitmusiken i Berlin. Och Les Femmes Savantes är subtila, men de är också mycket tydliga och exakta. De bygger vidare på denna tradition. De lyfter in nya moment och, tycker jag mig ana, förhåller sig friare till materialet. Samtidigt behåller de sina respektive karaktäristiska sound. Hanna Hartmans förstärkta objekt – vad dessa är har jag ingen aning om och behöver heller inte veta – får ett knivskarpt ljudligt liv i exempelvis kvintettinspelningen ”schlund”. Ute Wassermanns röst intervenerar utan att tappa sin karaktär med rytmiska figurer skapade av Neumann på sitt specialbyggda insidepiano och Ercklentz trumpet och preparerade ljud.

Om än Les Femmes Savantes är en grupp sticker Sabine Ercklentz ut. Hon är med på flest låtar och hon har ofta en framträdande roll. Och hon gör det bra.

Skivan ges ut av bolaget Olof Bright som drivs av Soundofmusics Thomas Millroth tillsammans med Mats Gustafsson.