Library Tapes Höstluft

Library Tapes
Höstluft
Make Mine Music MMM033

Av: Mattias Jonsson

Publicerad: lör, 2010-01-02 17:40

Höstluft. Redan i titeln har vi svaret. Årstiden är inringad och tydlig, elementet likaså. Hösten, när den är i sitt esse, känns ju som en relativt kort period. Det regnar en hel del och trädens lövverk skiftar i vackra färgnyanser. Luften är fuktig, sval men inte kall, förväntansfull, alltid frisk. Och framför allt: luften bär med sig dofter som bär med sig minnen och associationer. Se så lätt en titel kan guida dig till en grundförståelse, en nyckel, ett facit.

Detta är det tredje albumet med Library Tapes, för tillfället med David Wenngren som enda gruppmedlem. De flesta av spåren följer samma mönster. Mjuka, repetitiva pianofigurer, ibland längre stycken, ibland bara vinjetter. I bakgrunden fältinspelningar av olika slag, från konkreta vardagsljud till obestämbara miljöer. Men pianot är i förgrunden, små melodier klinkas fram och suger in lyssnaren i en egen värld.

Det är en kort skiva, som med begränsade uttrycksmedel når väldigt långt. Särskilt gillar jag skärningspunkten där inslaget av ”fältljud” möter de drömska pianotangenterna. Det är mycket väl utfört, det blir en mycket spännande kontrast mellan närvaro och frånvaro. Överhuvudtaget finns här så pass mycket dynamik och finess att det blir svårt att komma med några invändningar. På ett plan handlar det ändå om bruksmusik, vilket i min bok inte är något negativt. När sådan här musik träffar rätt, då är det som om den hittar av en inre nerv.

De vemodiga tonerna och de skrapande ljuden väcker associationer och minnen till liv. Jag upptäcker att jag gör ett otal mentala tidsresor bakåt i tiden. Även om bilderna är diffusa och fragmentariska, så känns de faktiskt mer verkliga än klyschiga. Gatan utanför barndomsvillan, gruset, vägdammet. Höstlöv, dofter, virvlande vindar. Det nötta fotografiet, med blekta färger och naggad kant. En planlös promenad, en suggestiv tågresa. Stumfilmsmusiken i funkisbiografen, ett fåtal personer i salongen och en grynig, överdramatisk tragedi på duken.