Lisa Ullén-Nina de Heney duo feat. Mariam Wallentin: More

Lisa Ullén-Nina de Heney duo feat. Mariam Wallentin
More
Disorder 003

Publicerad: ons, 2013-05-01 11:02

Det tar ett tag innan jag kommer in i skivan. En vinyl-ep, fyra låtar, där Lisa Ullén och Nina de Heney möter Mariam Wallentin. Konstigt eftersom det är tre musiker jag håller högt, Ullén och de Heney senast aktuella med en superb trioskiva med cellisten Okkyung Lee. Mariam Wallentin är en sångerska utöver det vanliga, som ena halvan av Wildbirds & Peacedrums, och årets skiva – Blood Donation – under namnet Mariam the Believer är stark, personlig och svårkategoriserad, med tvära kast mellan genrer. Hon sjunger fantastiskt.

Lisa Ullén (piano) och Nina De Heney (kontrabas) har skrivit musiken, Mariam Wallentin (sång, slagverk) texterna. Musiken är inspelad i Umeå 6/10 2011, för Sveriges Radio. Jag vet inte i vilken mån de tre hade spelat tillsammans innan detta datum, men det känns som ett första möte, som dokumenterats, saker testas, Mariam röstimproviserar, kanske hade jag väntat mig att musiken skulle lämna det vanliga improstuket och nå ett annat slags flöde. På andra låten "Seven Women" händer det något, ord ringlar sig fram i samklang med instrumenten. Bra! De övriga tre spåren har intressanta ingångar, som Ulléns preparerade piano, rasslande, suggestiva ljud, men där känns det mer som musiken prövar sig fram. Söker. Letar.

Det skulle var spännande att höra en skiva med Ullén/de Heney/Wallentin där de tar tid på sig och låter de olika rollerna hitta sina platser, få in sången ännu mer i musiken. Hur skulle en ny skiva låta nu, efter att de precis har varit ute på en turné? Tyvärr kunde jag inte se konserten i Göteborg. Men, det ska sägas, varje gång jag lyssnar på More öppnas dörren mer och mer, jag bjuds in, och hamnar där, plötsligt, mitt bland stavelserna och klangerna.