Lisa Ullén-Nina de Heney duo feat Okkyung Lee

Look Right
LJ Records 5255

Publicerad: mån, 2013-02-18 23:09

Improvisationsmusik handlar väldigt ofta om möten. Musiker möts, de öppnar sin musikalitet, låter den strömma ut och häkta fast i ett tidigare okänt sammanhang. Ska det bli mer än en tillfällig lyckoträff krävs lyhördhet, tekniskt kunnande, blixtsnabb reaktionsförmåga och en vilja att hamna i utmanande situationer. När denna trio möts finns allt detta på plats. Denna första konsert de gör som trio – på Nefertiti i Göteborg i slutet av oktober 2011 – är lika fantastisk som den de gör på Perspectives-festivalen ett halvår senare och på Hagenfesten i Dalarna på sensommaren i fjol. Dessutom skiljer de sig ganska mycket åt.

Okkyung Lees segertåg över improvisationsvärlden är förståeligt när man hör henne spela. Hon har en oerhörd energi i sin stråke, men hon har dessutom vett nog att sprida ut den i varierade doser. I ena sekunden långa täta texturer, i den andra plock bland korta klanger. Pianisten Lisa Ullén och basisten Nina de Heney är naturligtvis inte opåverkade. Jag tycker mig höra hur Ullén kämpar på delvis andra sätt än vanligt. Pianots korta klanger finner motstånd i stråkarnas utdragna, de tvingar Ullén att bli än tydligare än vad hon vanligen är. Och i denna tydlighet lyckas hon ändå hitta nya ytor att lägga fram sin sak, som i ”Icon untitled” där klangerna läggs med samma språk som John Tilbury, eller i ”Uncoiled tint” där de får en jazzig lyster.

Den mycket kroppliga klangen vi vant oss vid hos Nina de Heney är delvis förflyttad. Hon växlar mellan stråke och fingerspel och tycks trubbigare än vanligt. Motståndet skaver effektivt. På ett plan hamnar hon mitt mellan pianot och cellon, ibland som en bro, ibland som en kil.

Det är verkligt hög klass på Look right. Vid varje lyssning hör jag nya saker som till och med slår omkull de tidigare intrycken. För att vara en skiva med improvisationsmusik har de dessutom jobbat mycket med produktionen. Målet har varit att få klangerna från de tre instrumenten att växa ihop till en gemensam kropp eller textur där alla tre står som jämlikar. De har lyckats!