LJ Duo: Thoughtful world

LJ Duo : Susanna Lindeborg/Ove Johansson
Thoughtful world
LJ Records 5253

Publicerad: ons, 2010-09-22 23:31

Pianisten Susanna Lindeborg och saxofonisten Ove Johansson har under många år utvecklat den svenska jazzen och improvisationsmusiken, inte minst i gruppen Mwendo Dawa. De tränger in i en musikalisk miljö där det akustiska möter det elektroniska men till skillnad mot många andra inom dagens improvisationsmusik arbetar de parallellt med båda uttrycken. Musiken bildar absolut en helhet, men det akustiska förblir akustiskt och det elektroniska förblir elektroniskt. Det sker inga ljudliga närmanden dem emellan, med undantag för Ove Johanssons elektroniska blåsinstrument EWI.

Elektroniken, oavsett om den kommer ur någons laptop eller Susanna Lindeborgs keyboard, får ofta en rytmisk funktion, ett alternativ till de frånvarande slagverken. Även om keyboarden lägger ut vävar av syntljud handlar det mycket om bubblande ljud och upprepade skarpa figurer som bildar fond för de akustiska instrumenten.

För min del hade de kunnat skippa laptopsen och keyboarden i högre utsträckning än vad de gör. Även om det ger dramatik och stadga är det tenorsaxofonen och pianot som är det mest intressanta. Syntljuden förflyttar musiken bakåt i tiden några decennier, jag tänker flera gånger på Frank Zappas Jazz from Hell där han laborerar med en synclavier. En spännande skiva på sitt sätt, men samtidigt ett tidsdokument från 1986.

Ove Johansson ihärdiga vandringar längs tenorens skalor är spännande. Han löper fram och tillbaka, ser sig om, återvänder, går vidare. Han är nyfiken, ettrig och har ett väl utvecklat formspråk han håller sig till. Sällan spräcker han tonen i fräsande spel. Han är intressant att lyssna på! Så även Susanna Lindeborg. Hennes piano är något mer kantigt (inte menat som något negativt), även om hon också kan bli riktigt lyrisk. Den rytmiska uppfattningen visar sig i stor tydlighet och skärpa.

Stämningen varierar. Den stora dramatiken i inledande "Fast trip" och "Sound walk" mattas något, men den är närvarande på flera låtar. Men titeln Thoughtful world är ganska passande för skivan, för det finns många stunder där musiken är just tankfull.

Thoughtful world är 13 låtar inspelade i Art studio i Steninge i mars 2010. Det improviserade inslaget är stort, men uppenbarligen har det funnits åtminstone färdiga utkast till låtarna då Lindeborg/Johansson står som ensamma kompositörer till ungefär hälften av låtarna var.