Locrian The Clearing

Locrian
The Clearing
Fan Death FDR-028

Publicerad: tors, 2011-12-01 00:47

Locrian är en gränsöverskridande trio från Chicago. De rör sig i de mörka utkanterna av den experimentella metalscenen. Deras senaste alster, The Clearing, som getts ut på bolaget Fan Death består av fyra långa spår och känns som den mest genomarbetade skivan hittills. Den är också relativt lättillgänglig, i alla fall om vi pratar i termer av struktur och låtbyggnad.

Redan på öppningsspåret Chalk Point sätter trion takten - det är långsamt och mörkt. Tonerna blöder som vidöppna sår och instrumentationen bygger med postrockdramatik och Neurosis-angst sakta upp svarta skyar. "Augury in an Evaporating Tower" drar tillfälligt upp tempot med hjälp av black metal-trummor, avgrundsvrål och gnistrande dronegitarrer. Locrian fortsätter att måla med tjärpytsen på "Coprolite", där en akustisk gitarr dystert hänger med halsen medan trasiga elgitarriff krälar i stoftet.

När det avslutande och 17 minuter långa titelspåret sedan tar vid är det till tonerna av pulserande och trubbig elektronica. Ett dovt och smärtdrypande skrik flimrar plötsligt till. Det blir klaustrofobiskt och känslan av obehag kryper sig på från ett becksvart och statiskt mörker. Effekten är suggererande och blekta, karga bilder utan människor flimrar plötsligt till framför näthinnan.

Locrian tar det bästa från Neurosis ångestrock, Burzums svarta metal och Hive Minds abstrakta elektronik och skapar ett eget sound som är mörkt, komplext och psykedeliskt. De arbetar långsamt och metodiskt och lämnar inget åt slumpen när de skapar sina mörka kompositioner. The Clearing känns som ett ljudexperiment som sammanfogar och muterar olika musikaliska uttryck med varandra. Jag gillar att de varit varsamma, för det finns alltid en risk med den här typen av angreppssätt att det blir platt. Men The Clearing handlar inte om plagierad referensrock, utan är ett seriöst och kalkylerat musiktrauma som suger lyssnaren långt ned i avgrunden.