Locrian: Dort Ist Der Weg/Frozen in Ash 7"

Locrian
Dort Ist Der Weg/Frozen in Ash 7"
Flingco Sound System FSS-014
(på gränsen)

Publicerad: ons, 2011-08-24 23:10

Det är modigt att ge sig på Popol Vuhs ”Dort Ist Der Weg” från LPn Letzte Tage - Letzte Nächte. Ett stort spår från en skiva som är något av en milstolpe i europeiska kosmische-katalogen. Men avant-rockarna Locrian monterar ned tyskarnas kosmiska universum del för del och skapar ett närmast hypnotiskt mörker med hjälp av muskler och mörker. Musikaliskt rör sig Chicagotrion Locrian någonstans i utkanten av power electronics, drone och metal.

Det börjar långsamt och det är en helt annan densitet i musiken jämfört med originalet. Skönsången är borta, likaså de snirkliga gitarrsolona. Här är det istället en könslös och kall mässande stämma och elektronik som råder. Stämningen byggs upp långsamt med monotona trummor och gitarr för att plötsligt explodera i en isstorm av sprakande brus. Samtidigt som de blytunga riffen river stora sår i musiken. Tillslut återstår bara skelettet som minsta gemensamma nämnare mellan nutid och dåtid. Resultatet är storslaget och mäktigt. Mycket tack vare de långsamma gitarritualerna. Det är en cover som verkligen hittar sin eget uttryck i bandets händer.

B-sidan, Frozen in Ash är inte heller så pjåkig. Musiken gurglas runt med ett isolerat avgrundsvrål som slickar lågorna från sylvassa gitarrer. Men plötsligt händer något. En akustisk gitarr, ett piano och trummor får musiken att växla ned. Stanna upp. Elektriska stötar slingrar sig någonstans till vänster medan musiken sakta ebbar ut i ett statiskt tillstånd. Musik fastfrusen i aska. Här är det mer ambient black metal än krautrock och det är inte många steg från Wolves in The Throne Rooms mörker.

I de mer explicita stunderna på denna 7” finns också tydliga spår av postrock, och likheter med band som Grails och Isis som utforskar den musiken i skuggan av heavy metal. Dort Ist Der Weg/Frozen in Ash är en liten skiva där allt dökött är bortskuret och kvar är endast två smaskiga köttben som räcker länge. All Killer - No filler!