Loop - Array 1

Loop
Array 1
ATP Recordings ‎ATPREP 07

Av: Mattias Jonsson

Publicerad: tors, 2015-10-01 21:34

Att Robert Hampson skulle återförena Loop efter ett kvarts sekel var högst oväntat. Han verkar vara en man med stor integritet, som under åren tagit starkt avstånd från elgitarrer och det monotona mangel som Loop stod för i slutet av åttiotalet. Men nu är alltså Loop tillbaka, liksom en hel del andra band från den så kallade shoegaze-eran. Tiden har inte stått helt stilla men nya EP:n är ändå en ganska logisk fortsättning på sista skivan A Gilded Eternity (1990). Förstaspåret ”Precession” med sitt karga och nästan hårdrocksliknande riff skulle i princip kunna vara med på nämnda album. Andra låten "Aphelion" har ett på liknande sätt ett klassiskt Loop-sound, som de lät ca 1988 eller så.

Därefter följer drone-stycket ”Coma” vars ljudbild av sprakande kablage och surrande element vid första lyssningen känns som utfyllnad. Men efter några varv känner jag att detta är ett mycket vackert spår som jag inte alls vill vara utan. Robert Hampsons post-Loop-project Main lät ungefär så här, fast på ”Coma” finns mer värme och magisk touch än hos den kyliga och väldigt industriella Main-estetiken. Skivan avslutas med en sjutton minuters ”Radial” som får växa fram i sin egen takt. Här hörs också ekon av Main samt lite annan spacerock, säg Hawkwind eller tidiga Tangerine Dream. Och kanske lite Neu!-kraut. Det är en strålande låt vars outro låter som ett besök i ett kalt kylrum, där det känns en smula farligt att vistas.

Återföreningar kan vara vanskliga. Som ett gammalt fan andas jag ut och tycker det är skönt att det inte låter pinsamt. Det är inte någon revolution och det är inte så nyskapande. Men det är inte heller inställsamt på något sätt. Det känns hoppingivande inför kommande skivsläpp.