Loren Connors Night Through: Singles And Collected Works 1976-2004

Loren Connors
Night Through: Singles And Collected Works 1976-2004
Family Vineyard FV36-3CD

Av: Mattias Jonsson

Publicerad: fre, 2009-11-13 11:29

Det finns mycket som är mätbart vad gäller den här utgåvan. Framför mig har jag tre cd-skivor som tillsammans bildar en knappt trettioårig, icke-albumorienterad karriärgenomgång. Här ryms tolv sjutumssinglar, tjugotvå stycken tidigare outgivna spår och en stor mängd låtar från samlingsskivor, liveinspelningar och begränsade cdr-utgåvor. Boxen innehåller sammanlagt mer än tre och halv timme musik. Inspelningsår redovisas nogsamt, liksom storlek på upplagor (i något fall 30 ex, ofta 500 ex, ibland 1500 ex). Jag vill så gärna kunna beskriva boxen på ett adekvat sätt, men kommer på mig själv med att i brist på bättre verktyg ägna alltför stor energi åt dessa faktaupplysningar. Men siffror och dateringar kommer man inte långt med. Inte i det här fallet.

Vad som döljer sig här är något mycket större. Något spirituellt, något som inte kan fångas med tumstockar och tidtagarur, kanske inte ens med penna och tangentbord. Bakom den här musiken döljer sig en man som långsamt, tålmodigt och med oerhörd integritet sätter fingrar mot gitarrsträngar. I princip är det precis det han gör. Sätter fingrar mot gitarrsträngar. Ofta plockar han det blå, grundläggande elementet ur bluesen, pressar eftertänksamt ur sig essensen och formar stoffet till en hängande, ihållande känsla av urban hopplöshet och sotigt gatstensmörker. Andra gånger är han varmare och mer impressionistisk, stänker fram skimrande och nattligt regnblänkande tongångar. Det spelar ingen roll om spåren är från 1976 eller 1996, om de är soloinspelningar eller samarbeten med andra artister, om de är tidigare outgivna eller från obskyra vinylsinglar. Den connorska närvaron finns där överallt.

Associationsbanorna går både framåt och bakåt i tiden, både inåt och utåt i sinnesvärlden. Ena spåret kan skildra irländskt 1800-tal, något spår heter helt sonika ”For NYC 9/11/01”, ett annat ”For Miles Davis”. Ena sekunden väcker låtarna ens egna tankar och minnen till liv, i nästa ögonblick refereras till poesin och konstvärlden, i tredje stunden transformeras någon deltabluesgubbe till avantgardistisk nutid. Och vad som uppenbarligen riskerade att bli en splittrad upplevelse blir i stället ett bevis på denna artists unika röst och otroligt konsekventa hållning. Förutom en lite för simpel formgivning har Family Vineyard gjort ett gott, för att inte säga utomordentligt arbete. Enda lyxproblemet är att längden på boxen gör den en aning svårlyssnad. Men å andra sidan har man en uppsjö av anledningar till att återvända. För att lyssna igen. Och igen. Och igen.