Lotte Anker Live at the loft

Lotte Anker / Craig Taborn / Gerald Cleaver
Live At The Loft
Ilk 148
(frijazz)

Publicerad: tis, 2009-09-29 21:38

Med saxofon, piano och trummor improviserar denna trio fram underbar musik. Mattan rullas ut på den inledande”Magic Carpet”. 26 minuter av gruppimprovisation som söker sig in i något obestämt. Inget skrämmande, utan något innerligt och sökande, litet sorgligt.

Lotte Anker är en saxofonist av klass. Obehindrat förflyttar hon sig mellan intensiva stunder, där saxofonen river, och luftiga passager där varje enskild ton tycks vägas på en vågskål. Alltid välbalanserad och med förmågan att öka på intensiteten betydligt utan att för den skull brusa upp. Fin ton som i det abstrakta även finner lyrisk och melodisk styrka!

Visst framstår Anker som något av en ledare för trion. Men både pianisten Craig Taborn och trumslagaren Gerald Cleaver, båda amerikaner, är drivna musiker som bland annat spelat med Susie Ibarra respektive Roscoe Mitchell. Det är spännande att Taborn är den som både drar mot jazz och komponerad nutida musik. Han är ömsom flödig, ömsom sparsmakad. Helt plötsligt ett jazzackord som svänger till musiken, eller en intrikat tonföljd som abstraherar. Gerald Cleaver är en mycket varierad och kompetent trumslagare. Istället för utåtriktad energi lägger han och gruppen krut på driven rytmik. I detta sammanhang har han inte uppgiften som timekeeper, men det finns stunder som sniffar på detta, och man hör att han har förmågan att bygga grooves. Rytmiskt både följer och leder han övriga två och gör det alldeles ypperligt.

”Live at The Loft” är en väldigt bra skiva. Ett exempel på att improvisation som drar åt frijazz inte behöver vara arg och hårdför, men också ett exempel på att improvisation idag inte behöver vara lågmäld och främmandegöra instrumenten. Det finns ett stort område där emellan där man gott kan befinna sig.

Anker har funnits på improvisationsscenen under många år, inte minst tillsammans med den amerikanska pianisten Marilyn Crispell. Med Taborn/Cleaver har hon spelat sedan 2003 och detta är deras andra cd, den första – Triptych” – släpptes på Leo Records 2005 och fick fina recensioner. ”Live at The Loft” är inspelad på The Loft i Köln i juni 2005.