Lotte Anker What river is this

Lotte Anker
What river is this
Ilk 226

Publicerad: tors, 2014-12-04 21:25

Den danska saxofonisten Lotte Anker känner vi väl som improvisatör. Som komponist är hon inte lika känd. Med What river is this kan detta möjligen förändras. För det är ett strålande verk som hon har skrivit. Förutom att det musikaliska materialet i sig är fullt av spänning och väl framfört slås jag över hur väl balanserat stycket är utan att tappa fokus. Hela tiden på spänn. Utan att någonsin falla igenom vandrar det mellan improvisation och struktur, mellan dröm och vaket tillstånd.

Även om Jorge Luis Borges ande vilar över stycket och dess namn kommer från dikten Heraclitus får den danska poeten Ursula Andkjær Olsen ändå ett större utrymme. Ankers musiksättning till hennes Appendix til de sovende og de vagne – översatt till engelska – löper som en röd tråd genom musiken. Och Phil Mintons läsning är lika enkel som genial. Med samma tonläge besöker han de vakna och de sovande, i deras drömmar och verklighet. Minton suddar ut skillnaderna. Det är inte alltid jag faller pladask för Phil Minton, men här är han fantastisk även i improvisationerna. Antagligen har det med den musikaliska balansen att göra, varken han eller någon annan tar över. Tyngdpunkten vilar definitivt i ensemblespelet, trots de stora ytorna för improvisation.

Vad är dröm? Vad är verklighet. När drömmer vi? Vilken verklighet befinner vi oss i? Det är svåra frågor att gestalta musikaliskt. Men Lotte Anker gör det bra och framförallt ger hon inga exakta svar. De drömska tillstånden återkommer, men oftast inte i någon suddig formlös bemärkelse. Tvärtom är musiken väldigt skarp, drömmen tar sig uttryck som ständiga förflyttningar där riktningarna varken är självklara eller förutbestämda. Mellan stunder av komponerad struktur öppnar fält upp sig för omedelbara improvisationer. Instinktivt vill man klassa strukturen som det vakna tillståndet och de öppna fälten som dröm. Men är det så? Är det inte tvärtom?

What river is this skrevs 2010 efter beställning av den pigga och genreöverskridande Huddersfield Contemporary Music Festival i Storbritannien och Wundergrund Festival i Köpenhamn. Det spelades in 2012 av What River Ensemble som sattes ihop enbart i detta syfte. Sammansättningen berättar en hel del om musiken: elektronisten Ikue Mori, gitarristen Fred Frith och trumslagaren Chris Cutler som kommer från både avantrocken och improvisationsmusiken, klarinettisten Anna Klett, violaspelaren Garth Knox och kontrabasisten från den nutida musiken samt Lotte Anker från jazz och improv och Phil Minton från improv. Musiken är en sammanslagning av alla dessa musikaliska former och röster. Och vad som är så fantastiskt är att Anker hittar ett språk som tilltalar alla i ensemblen och som dessutom talas av alla.