Diagonal Records DIAG007
Untold
Black Light Spiral
Hemlock Recordings HEK023

Av: Daniel Persson

Publicerad: tors, 2014-03-06 23:58

Low Jack har tidigare släppt ett par tolvor på etiketten L.I.E.S, de har dock låtit betydligt annorlunda än Garifuna Variations. Det har handlat om mörkt långsam techno. Detta är hans albumdebut, en skiva som från början inte var tänkt att vara en skiva överhuvudtaget. Materialet på Garifuna Variations är från början en live-ljudinstallation. Low Jack var inbjuden till The Quai Branly Museum of indigenous art i Paris, där han fick tillgång till deras material av field recordings från Honduras.

Skivetiketten L.I.E.S tyckte så mycket om det de hörde att de bad Low Jack omarbeta materialet till ett album. Resultatet är inte dumt alls, det är en minst sagt brusig ljudbild med ett myller av röster, flöjter och slagverk någonstans mellan techno, noise och ambient.

Russell Haswell är ett relativt stort namn inom konst och noisemusiken och hans musik är sällan lättlyssnad, han har tidigare bland annat gjort musik inspirerad av Iannis Xenakis. 37 Minutes Work Out är inspirerad av Paul Morleys idé om att trettiosju minuter är den perfekta längden på en skiva. Haswell brukar inte använda sig av beats men har inför den här skivan blivit uppmuntrad av skivetikettsbossen Powell att göra en mer dansaktig skiva.

Haswell har bland annat samplat Steve Reich på "Chaos Clapping" och "Chaos Clapping Reprise" och det krävs nog mycket god vilja för att kalla det här dansmusik - men rytmiskt är det. Reich gör sig påmind även på Garifuna Variations i synnerhet på "Crickets Dancing" som låter som två träblock som slås emot varandra.

Untold är ett känt namn inom den avsomnande genren dubstep (namnet dubstep iallafall) och brittisk dansmusik. På sitt debutalbum Black Light Spiral har han dock smutsat ner sitt sound rejält, det är skitigt, hårt men ändå inte för skitigt eller hårt. Första låten "5 Wheels" börjar med tjutande sirener och trummande som följs upp av något som låter som skitig rave. Av dessa tre skivor är nog Black Light Spiral den mest dansvänliga även om det inte säger så mycket.

De här skivorna är alla runt fyrtio minuter långa och utgår på något sätt från techno och house, de lyckas dekonstruera musiken och faktiskt få det att kännas intressant utan att det blir för teoretiskt. Russell Haswell's 37 Minute Work Out får nog får anses var den mest extrema av de tre och Garifuna Variations befinner sig i mitten och Black Light Spiral får väl anses vara den minst extrema av de tre. Alla tre rekommenderas starkt.