Luc Houtkamp / Simon Nabatov / Martin Blume: Encounters

Luc Houtkamp / Simon Nabatov / Martin Blume
Encounters
Leo Records, CD LR 716

Publicerad: tis, 2015-03-31 12:23

Selektiv perception är en gåva. Att välja och sålla i de intryck som möter oss. Politiker är skickliga på detta, de ser det samhälle de vill se, blundar för resten. Även småbarnsföräldrar har en enastående förmåga att sortera bort det till synes oändliga brus av barnröster, plocka ut det väsentliga och svara med ett svävande "mm" som säger allt och inget.

När jag sätter på skivan Encounters inser jag snabbt att en selektiv hörsel kan komma väl till pass. Musiken framförs av en trio av improvisatörer, holländske saxofonisten Luc Houtkamp, ryssen Simon Nabatov och tysken Martin Blume. Det är ett ad hoc-möte och som allt för ofta i dessa sammanhang blir det en osammanhängande diskurs med tre musiker som inte spelar tillsammans.

Houtkamp spelar slarvigt och slafsigt, tonerna, linjerna och soundsen kommer aldrig riktigt ut ur luren, de fastnar i Houtkamps mun och ut kommer en oformlig massa som är svår att greppa. Det känns nästan som att han inte bryr sig. Nabatovs piano är tydligt men tungt, vräkigt och stolt. Det största problemet är att de spelar nästan konstant, utan luft, utan dynamik, utan att släppa fram varandra. Irriternade.

Men, och det här den selektiva hörseln kommer in i bilden, Martin Blumes trumspel är himelskt. Touchen, soundet, drivet, det suggestiva målande, Blume kan få en att glömma det oinspirerade sammanhanget. Efter en stund lyssnar jag bara på trummorna och känner mig ganska nöjd med det. Men det håller ju inte. Det är ju inte så det ska vara. Improvisationsmusikens mening som bortblåst.