Michalis Moschoutis: Nylon

Michalis Moschoutis
Nylon
Holotype Editions, HOLO5

Publicerad: mån, 2015-11-09 13:10

Den nylonsträngade gitarren lever ett undanskymt liv inom improvärlden. En av få som trakterat denna plaststrängade fela är Roger Smith i bland annat Spontaneous Music Ensemble, men tyvärr hörs han sällan ordentligt på de inspelningarna.

Varför är den nylonsträngade gitarren då så ovanlig inom den improviserade musiken. Är det helt enkelt en av den klassiska musikens hårdast bevakade fångar? Eller handlar det om de ljudmässiga svårigheterna i och med dess relativt svaga ljudstyrka? Vad det än är så lyfter greken Michalis Moschoutis på skivan Nylon fram denna underrepresenterade gitarr och visar att den varken är klassisk eller svag utan har en helt egen ljudvärld att erbjuda.

Okonventionellt, kanske till och med kontroversiellt känns det spelsätt med vilket Moschoutis attackerar våra öron. Skivan öppnar med ett vilt skrikande när en stråke med våldsam kraft dras över strängarna. Öronen hinner knappt hämta sig förrän andraspåret kommer och där är det fingrar som sliter och rotar runt och får gitarren att flämtande ropa på hjälp. Så där fortsätter det, den ena brutaliteten efter den andra, men även den ena överraskningen efter den andra. För trots att det är väldigt fysiskt är det också öppet, dynamiskt och ständigt intressant. Moschoutis stråkdrones har ett underbart sound och han vet verkligen att utnyttja de ljudmässiga möjligheterna som finns i gitarren, eller som han själv ser på instrumentet: "ett klangfullt stycke trä med sex strängar".

Nylon är en befriande skiva där gitarren får en ny roll. Jag har aldrig hört något liknande och soundet är överväldigande. Det är härligt när någon då och då sätter ner foten, tröttnar på det invanda och ger sig iväg på en upptäcktsfärd där allt är tillåtet.