Mika Vaino/Joachim Nordwall: Monstrance

Mika Vainio/Joachim Nordwall
Monstrance
Touch TO:88

Publicerad: ons, 2013-09-18 11:14

Joachim Nordwall åkte till Berlin för att utbilda sig till alkemist. Nja, kanske inte, men på den gemensamma skivan med Mika Vainio – som spelats in i Einstürzende Neubautens studio – kryllar det av metalliska referenser. Förutom själva tanken om vad man kan hitta i en lokal där Blixa Bergeld och N.U. Unruh bygger ljudskulpturer har titlarna namn som "Alloy Ceremony", "Live at the Chrome Cathedral", "Midas in Reverse", "Praseodymium", "Promethium" och "In the Sheltering Sanctus of Minerals". Endast ett spår kvar, "Irkutsk", som tycks stanna till vid staden vid Bajkalsjön, under ett stopp på den transibiriska järnvägen. Det låter som mikrofoner klämts fast nära tågets inre innan det långsamt svävar vidare in i kylan. Monstrance är däremot ett begrepp hämtat från katolicismen.

Det periodiska systemet har måhända varit inspirationskälla, i det aktuella samarbetet tänker jag annars att Nordwall står för droneinslagen och att Vainio laborerar med gitarreffekter och diverse småljud som klingar och skär i den sedvanligt djupa Touchproduktionen. Det finns även musikaliska inslag av metall, ekon av Sunn O))) och annan dronemetal är tydliga på skivans två första låtar. Men även på avslutande "Sheltering Sanctus of Minerals" som har en ljusare grundton och utmynnar i ett i det närmaste religiöst sökande efter mening, men alkemi var ju i högre grad mystiscism än vetenskap.

En bra skiva – men jag blir aldrig riktigt knockad. Båda herrarna rör sig i bekant miljö, det saknas riktigt nya grepp. Nåja. Vainio och Nordwall tar mig in i en lockande ljudvärld, vägen till Irkutsk verkar inte vara långt borta, de långa linjerna kontrasteras effektivt med skrapande ljud från metallföremålen, och musiken binds samman snyggt, med lugnet i början och slutet av skivan, en cirkelrörelse, en gest, som tycks säga välkommen och stig in.