Mirror Mind Rose: Papaver

Mirror Mind Rose
Papaver
Umlaut, umcd0025

Av: Niklas Fite

Publicerad: tors, 2015-12-17 21:42

Papaver får vi ta del av musik från den fantastiska trion Mirror Mind Rose bestående av Sten Sandell (piano), Joel Grip (kontrabas) och Szilárd Mezei (viola). Det är en grupp som formades 2014, och denna inspelning är gjord under deras turné från det året. Skivan är ungefär en halvtimme lång - skönt! Ibland behövs inte mer än 30 minuter musik för att få en tillfredsställande lyssning.

När jag sätter på den här plattan blir jag slagen av hur otroligt bra musiken låter och hur fint gruppen passar ihop. Sten Sandell är en pianist med en otrolig integritet och som har skapat sig en helt personlig och unik stil på pianot. Det har han bevisat ända sedan 80-talet. Men det faktum att han har hållt på så länge med sin musik hindrar honom inte från att spela med en otrolig glöd och energi. Sandell låter alltid som Sandell, men han får ändå musiken att låta ny.

Gruppen har en stark känsla för form både vad det gäller tempo, klang och dynamik. Musikanterna vet vad musiken kräver i stunden och agerar utifrån detta. Joel Grip lämnar den konventionella basrollen, samtidigt som han verkligen får ut basens kraft och sound. Det är en blandning mellan envishet och smakfullhet hos Grip som verkligen gör honom till en av de roligaste basisterna att lyssna på.

Gemensamt för alla i gruppen är att de alla kan göra rätt djärva insatser, vilket gör att musiken får ett starkt driv och en stark riktning.

Szilárd Mezei är för mig ett nytt namn men jag är verkligen imponerad. Det som framförallt slår mig är hur skicklig han är i snabba tempon och vad han väljer att spela i förhållande till sina medmusikanter. Men det kan man verkligen också säga om Grip och Sandell.

Jag skulle kunna pladdra på länge om saker jag tycker är bra med den här skivan, men det jag egentligen vill säga är "köp den"!