Moneyisgod, M.A.R.K.Z

Moneyisgod
M.A.R.K.Z
Heart & Crossbone HCB 27

Publicerad: fre, 2010-02-26 15:24

Det israeliska skivbolaget Heart & Crossbone är värt att hålla ögonen på. Inte nog med att här döljer sig några av Mellanösterns bästa noisemusiker, t.ex. Rani Zager och Pochlatz. Bolaget håller också huvud och hjärta klart. De här musikerna var med och demonstrerade i Tel Aviv mot invasionen av Gaza. Och passade på att publicera en noiseantologi fylld av ursinne samtidigt med invasionen!

Bortsett från politiken, där de således är okorrumperade, hyllar de en sotig underground. Skitiga ljud, distorsioner och fullt ös. Som i raseri ur underläge. Då och då arrangerar de festivaler, dit olika obskyra band från hela världen bjuds in. Bland deras favoriter är japanska Moneyisgod. Frontmannen är Kan, som till och med i Europa är litet känd från sitt punkband The Asbestos på 80-talet. Moneyisgod har funnits i drygt tio år och harvar fortfarande runt på undergroundscenen i hemlandet, en väl bevarad hemlighet för omvärlden.

Musiken är märklig. Grundstämningen malande, rituell, utspelet är öronbedövande som hos Hijokaidan. Men musiken är ändå rätt mycket pop och rock fast med mycket svarta kanter. Baslinjen är fet och övertydlig, Kan sjunger hest och gurglande, ibland övergår han till gutturala skrik. Även om jag inte förstår japanska fastnar expressionismen som genom sina gester berättar om hat, förtvivlan. Det kan påminna litet grand om The Ex faktiskt i sin tyngd.

Det finns en kraft i både spelet och remixen som är hudlös, sårig, rostig, rivande, vad ni vill: de övertygade om att den som skriker högst och värst ändå inte får rätt. Gör det ändå och manglar allt i sin väg. Stick gärna in fingrarna i denna musikaliska köttkvarn.