Moon Relay

Moon Relay
Moon Relay
Fysisk Format (FY080)

Publicerad: ons, 2015-03-04 22:47

Oslokvartetten Moon Relays debutalbum är en riktig fullträff. Utifrån ett musikaliskt tema med inspiration från science fiction, futuristiska deckare och yttre rymden skapar de musik som spränger barriärerna. Ur den väloljade musikmaskinen Moon Relay hör jag band som This Heat, Glenn Branca, Audionom och Shellac. Influenserna smälter ihop till en perfekt mixtur, där det strama och sparsmakad står i fokus. Det är musik som gärna god tid på sig. Den växer långsamt fram med ändamålet att skapa en förskjutning mellan tid och rum.

Om musiken är lysande så är gitarrarbetet på skivan rent av excellent. Tonen är perfekt, både i de noterade ögonblicken och i stunderna av improviserad excess. Men det är förstås fler element som gör sitt jobb. Det är inte utan hjälp av trummaskiner, elektronik, syntar, percussion och akustisk bas som det musikaliska atomuret sätts i pendel. Paralleller till krautrock är omöjliga att inte dra, men i samma stund som jag tänker tyskland poppar associationer som postrock, no wave och avant-garde upp.

Här finns delikata sceniska stycken som ////_ och brittiska monotonskronk som på ////////L. Ibland blir musiken rent av funkig, men på ett högst säreget och artificiellt sätt. Antagligen är det arvet från This Heat som gör sig påmint. Låttitlarna är för övrigt ett kapitel för sig. Jag vet inte om de ska betraktas som koder kanske? Hur som helst har kvartetten bakom Moon Relay - Daniel Meyer Grønvold, Håvard Volden, Ola Høyer och Martin Smådal Larsen – all anledning att vara nöjda. Moon Relays debutskiva är det mest spännande rockmusik jag hört från vårt grannland på väldigt väldigt länge.