The Moth: Antennae

The Moth
Antennae
C3R 017 (endast vinyl)

Publicerad: tis, 2009-09-22 00:09

”Antennae” är en mycket lovande debut från duon The Moth – Erika Alexandersson och Martin Öhman – från Göteborg, två musiker som självständigt och med växande framgång odlar sina respektive musikaliska uttryck. Nio improvisationer där byggstenarna består av processade trumljud, röst, live-elektronik och knasterbox. Det är musik för nuet, duon väljer att inte använda förinspelade ljud utan gillar utmaningen att skapa i stunden. Röst och trumljud förvrängs till oigenkännlighet, spännande musikaliska ytor utforskas och resultatet är en varierad kompott där ruggade abstrakta partier kan övergå i ordbaserad skönsång. Ett litet tag. Sedan är dags att förändra, förvränga.

Om än improviserade är de elva spåren på min promo-cd avgränsade låtar där ljud, röst eller rytmer står som sammanhållande kitt. Erika Alexanderssons röst har ett brett register. Mest spännande blir det när hon leker med rösten, bakar in den i elektroniska höljen, hackar upp den, lyfter ut kilar av orden och gör dem obegripliga. Att hon på flera låtar kontrasterar med vanlig sång skapar givande spänning.

Att hon dessutom är lyhörd hörs i samspelet med Martin Öhman. Självklart infinner sig jämförelsen med Wildbirds & Peacedrums i parallellerna kvinna-röst och man-slagverk. Men likheterna är förutom dessa yttre faktorer ytterst få. Erika Alexandersson använder rösten på ett helt annat sätt än Mariam Wallentin, och Martin Öhman spelar inte trumset, det låter inte ens som slagverk. Ljuden är fullständigt främmandegjorde, vad som egentligen händer är omöjligt att veta om man inte ser honom spela. Ofta brutaliseras ljuden, vässas och görs metalliknande. Men den samlade ljudbilden blir ändå varken skrikig eller aggressiv.

Som duo har de två funnits sedan 2005. Och var för sig finns de på flera ställen, Erika Alexandersson i Thus:owls, eRika, Josef & Erika och Loney, Dear. Och Martin Öhmans projekt Seven Peace Orchestra recenserade vi för inte så länge sedan i Soundofmusic.

Skivan är släppt på det kanadensiska bolaget C3R och kan beställas av The Moth. Adress till deras MySpace-sida finns nedan.