Mountains of Tongues: Musical Dialects of the Caucasus

Diverse Artister
L-M. Dupli-cation 03

Publicerad: ons, 2014-04-16 11:23

Sayat Nova var poet, tonsättare, musiker och präst – i den armeniska kyrkan - från Kaukasus som under 1700-talet rörde sig fritt mellan det som idag är olika nationer i regionen: Georgien, Armenien och Azerbajdzjan. Trots att han var i krig mot perserna lärde han sig även att skalda på persiska och många av de hundratals, kanske tusentals, sånger Sayat Nova komponerade skrevs på azerisk turkiska. Om namnet klingar bekant kan det bero på att Sergei Parajanovs film The Color of Pomegranates (1968) i original heter Sayat Nova och handlar om poeten/musikern.

Och det verkar vara Parajanovs ande som spökar även på Mountains of Tongues: Musical Dialects of the Caucasus. Det är nämligen en gren av ett projekt som heter Sayat Nova, skapat av två europeiska entusiaster, Ben Wheeler och Stefan Williamson-Fa, där idéen är att lyfta fram musikkulturer från Kaukasus som inte dokumenterats ordentligt tidigare. I en intervju för brittiska The Quietus berättar Williamson-Fa att det var Parajanovs filmer som fick honom att intressera sig för den här delen av världen och således är det inte konstigt att det är L.M. Dupli-cation som ger ut skivan. Ett skivbolag som drivs av Jeremy Barnes och Heather Trost (A Hawk and a Hacksaw) som gjort alternativ musik till en annan av Sergei Parajanovs filmer: Shadow of Forgotten Ancestors.

Musiken från Kaukasus som är mest känd i väst är den stil som de olika länderna lyft fram som en viktig del av den nationella identiteten. Tänk Georgien och det är polyfona körer. Musik från Armenien – melankoliska låtar på blåsinstrumentet duduk, oftast spelat av Djivan Gasparian. Och i Azerbajdzjan är det mugamtraditionen som gäller. Oftast med hisnande sång. Detta tas upp i den nämnda artikeln och visst är det så. Jag såg en manskör från Georgien på turné i Sverige för 20 år sedan, upptäckte den azeriska mugamsångaren Alim Qasimov genom Jeff Buckley, och vi är många som för första gången hörde duduk i soundtracket till Martin Scorseses The Last Temptation of Christ.

Många musiker har spelats in och förhoppningsvis kommer det fler volymer, på ännu fler dialekter, traditioner, stilar. Trots fejder och krig – Armenien och Azerbajdzjan är väl egentligen enbart i ett slags eld upphör, i konflikten över Nagorno-Karabach – har traditioner färdats mellan folk, som på ett av skivans mest trollbindande spår, kamanchehmusik av Sergo Kamalov, med melodier från både Armenien och Azerbajdzjan. Stränginstrumenten etsar sig fast, låtar på tar, och balalaikamusik från Tjetjenien och Tusheti i nordöstra Georgien. Områden som ligger nära varandar, men de stora bergen har skapat olika språk och musiktraditioner. Mycket sång också, av professionella musiker – som en hisnande gubbkör – och amatörer som ett fascinerande dokument där några kvinnor från den kristna-mystiska Molotansekten först lyssnar på en inspelning där deras förfäder sjunger och sedan sjunger själva.

Mountains of Tongues: Musical Dialects of the Caucasus är helt klart en av de bästa etnografiska skivor som släpps på senare år! Många filmer gjordes också, som finns på You tube.