Mukunguni: New Recordings from Coast Province, Kenya

Diverse Artister
Honest Jon´s HRJLP 68

Publicerad: mån, 2013-07-08 09:34

Sven Kacirek gav ut en skiva under namnet The Kenya Sessions häromåret där han bearbetade fältinspelningar. En av låtarna spelades in i Mukunguni och när Kacirek återvände till Kenya var det den kenyanska kuststaden som var målet för resan som han gjorde med en annan tysk musiker, Stefan Schneider (To Rococo Rot m.m.). Det är uteslutande fältinspelningar, främst musik med en helande kraft, men även kärlekssånger och musik till särskilda händelser som bröllop och begravningar.

Upplägget påminner om musiken på Witchcraft & Ritual Music (Nonesuch Explorer, 1975) där merparten av skivan spelades in i Kenya, några vid kusten, ceremonier av olika slag. Ett instrument som finns med på båda skivorna är bung´o horn, ett knarrande, fascinerande blåsinstrument. Kacirek/Schneider har även spelat in en musiker som spelar den ljusare nzumarioboen som slingrar sig fram mellan trummor, metallringar och en kör som smyger omkring i bakgrunden.

Mycket sång, slagverk och maracasliknande instrument. Och trots obefintliga språkkunskaper är det lätt att förstå att det är musik som har en helande funktion, ibland ska musiken skrämma bort djävlar som enligt folktron befinner sig i de sjukas kroppar, men det är ganska mjuka och smeksamma rytmer och melodier. Suggestiv musik, som på det längsta spåret "Mafunzo" där en trumrytm driver fram sångaren - antagligen en läkare eller präst - som upprepar fraser och uttryck. Spännvidden är stor mellan låtarna, "Matatizo" är någonting helt annat, en sång på swahili, som hyllar kärleken, inspelad vid en busshållplats.