Music from Bulgaria

Diverse Artister
Music from Bulgaria
Caprice CAP 21830

Publicerad: ons, 2014-06-25 14:50

I Caprice serie av återutgivningar har bland annat skivor av Don Cherry, Sevda, Åke Hodell och Bernt Rosengren för första gången presenterats på Cd och via olika digitala tjänster. Jag är svag för gamla Capricevinyler, det finns många guldkorn när det gäller klassiskt och jazz och inte minst den omfångsrika dokumentationen av svensk folkmusik som för ganska många år sedan även släpptes på Cd.

När det gäller nya inspelningar av folkmusik och etnografiska inspelningar ligger Caprice ganska lågt idag, men efterlängtat att skivorna från 60-70-talen sprids på nytt. I fjol kom Music from Romania och nu senast Music from Bulgaria, skivor som släpptes 1972 och 1971, musiken spelades däremot in i mitten av 1960-talet av Deben Bhattacharya, som låg bakom mängder med etnografiiska skivor, inte bara på Caprice och föregångaren Expo Norr utan även på Argo, BAM, Philips, Ocora m.m. De finaste utgåvorna av Bhattacharyainspelningar jag har sett är utan tvekan de tre bokliknande skivorna på Expo Norr med musik från Rajasthan, Ungern och Palestina.

Mitt första möte med musik från Bulgarien var damkörerna som lanserades av 4AD i slutet av 80-talet. Den var den statliga bulgariska radio- och tv-kören som döptes om till Le Mystére des Voix Bulgares. Smart marknadsföring. De inspelningarna hade många år på nacken och jag antar att för många äldre lyssnare i Sverige var det Capriceskivan som öppnade upp öronen för bulgarisk folkmusik, både vokal och instrumental, både bymusik och statligt styrda, nationalistiska ensembler. Intressant att läsa Anders Hammarlunds text i cd-häftet där han kommenterar hur den musik som Bhattacharya spelade in i kommunistländer på många sätt präglades av tankar om kulturarv och var styrda av regimens marionetter i kulturförvaltning och liknande.

Music from Bulgaria är ett levande dokument, omöjligt att inte trollbindas av olika stämmor som går in i varandra, främst kvinnliga sångerskor, men även växelsång mellan män och kvinnor, som en choro (kollektiv dans) från staden Elin Pelin, väster om Sofia. Den statliga-mystiska damkören medverkar på några spår, som en soloprestation av sångerskan Stojna Grueva och en svindlande kärlekssång av hela kören. Traditionella bulgariska instrument spelas också, mest fascineras jag av gadja, säckpipan som är vanlig på Balkan, Georgi Blagolo Rutev sjunger och spelar en herdevisa och Kostadin Varimezov spelar en bröllopsmelodi från Trakien med hisnande känslighet. Här finns även fina instrumentalspår med kaval (flöjt) och gadulka (stråkinstrument).

Det finns även en hel del inspelningar med bulgarisk musik från 78rpm-eran tillgängliga. Song of the Crooked Dance: Early Bulgarian Traditional Music 1927-1942 (Yazoo) och 4-Cd-boxen Outsinging the Nightingale: Lost Treasures of Bulgarian Music (JSP) har båda sammanställts av Lauren Brody som reste till Bulgarien för första gången i slutet av 60-talet. Självklara att undersöka om man vill forska vidare!