Music & Migration II

Samlingsskiva
Music & Migration II
Second Language SL 14

Publicerad: tors, 2011-12-15 00:08

Det är inte konstigt att jag inte känner igen ljudet. Det kommer från en flock hemvändande prärietranor som vilar vid Platte River i Nebraska. Det är en mycket sällsynt gäst i Europa, antalet observationer kan räknas på två händer. När jag började lyssna på Music & Migration II trodde jag att den enbart bestod av inspelade fågelläten. Inte så märkligt kanske, med tanke på att skivan stödjer BirdLife Maltas kampanj mot illegal fågeljakt på Malta. En organisation som kämpat mot rovjakt och fångst av fåglar i över 50 år. Maltas övärld är en viktig mellanstation för flyttfåglar på väg mot varmare bredgrader och en av de tre viktigaste rutterna när europeiska fåglar förflyttar sig fram och tillbaka från Afrika. Nästan 400 olika arter har skådats på denna lilla mikrostat i medelhavet. Men det har också gjort ön till en samlingsplats för all världens fågeljägare.

Skivbolaget Second Language, med Martin Holm i spetsen, tyckte att det var dags att göra något. Första stödskivan, Music & Migration, kom redan 2010 och med exklusivt material från artister som Vashti Bunyan, Peter Broderick, Hauschka, Leyland Kirby, Darren Hayman med flera sålde den limiterade upplagan snabbt slut. På andra skivan har artister som Marissa Nadler, Piano Magic, July Skies, Padanf Food Tigers, Haruko, F.S.Blumm, James Brewster med flera ställt upp för fåglarnas kamp.

Musiken då? Fågeltemat löper förstås genom såväl musiken som texterna. Kvitter, skrin och vingslag hörs här och där och musiken rör sig mellan akustisk folkmusik och mjuk elektronica. Med undantag för James Brewsters mörka och digitalt processade ”Dissent En Route” som låter som Disco Infernos mer kaotiska ögonblick. Många av låtarna kan tyckas sammetslena, men skrapar man på ytan träder ett allvarsamt tillstånd fram. Folk-sirenen Marissan Nadler besjunger döda fåglar i Arkansas. Glen Johnson (Piano Magic) om sparvar som ligger i stilla rader i snön. Det är allvarligt och ödesmättat, med två starka röster i fokus. Det är svårt att värja sig för budskapet.

Det finns också helt instrumentella spår på skivan. Jag gillar Ellis Island Sound, som med sitt naiva och poppiga sound får mig att tänka på alla färgglada fåglar i skogen som jag som barn älskade att betrakta. Jag flyr döden en stund. En av de vackraste låtarna på Music & Migration II är Sophie Hutchings ”Between Two Hills”. Ett vemodigt piano och tårdrypande stråkar påminner oss om varför vi ska värna om det sköra fågellivet. Vi kommer att sakna dem när vi passerar genom våra trädgårdar, som Dollboy sjunger på Robert Wyatt-vis. Och det har han förstås helt rätt i.

Döda fåglar faller från skyn, men vi har chansen att göra något innan det är försent. På så vis känns Music & Migration II hoppfull. Det behöver faktiskt inte gå så illa som det gjorde för Dronten. Allt är inte nattsvart för fåglarna på Malta. Nyligen har man observerat falkarter som återvänt till ön för att häcka. Det är en av de första rovfåglar som kläckt ungar där på många många år. Det är behjärtansvärt att alla dessa musiker har ställt upp för fåglarna. Jag får nästan lite dåligt samvete att jag inte betalat en spänn för skivan. Men jag kan ju å andra sidan hjälpa till att sprida budskapet. Att Music & Migration är grann musik för en god sak. Det får bli mitt sätt att bidra till kampen. Så kom nu för bövelen ihåg att fåglar ska vara fria och inte i bur.