MusicMusicMusic Everybody digs

MusicMusicMusic
Everybody digs
Hoob cd010 (Border)

Publicerad: tis, 2009-10-13 20:08

Den förra plattan med MusicMusicMusic var till fem åttondelar musik som komponerades till en norsk uppsättning av Shakespeares tragedi ”Macbeth” och visade en något annorlunda bild av Fabian Kallerdahl, Josef Kallerdahl och Michael Edlunds jazz. Ett dramatiskt anslag, utan att för den skull vara traditionell teatermusik. På fjärde albumet dominerar ånyo den svängiga sidan.

Förutom sex låtar av Fabian Kallerdahl tolkas Steve Millers ”The Joker” - med bluesgitarr av Bengan Blomgren – och en låt med namnet ”MusicMusicMusic (Put Another Nickel In)”, skriven av Larry Coleman, Joe Darion och Norman Gimbell. Steve Millers 70-tals-hit kan tyckas vara ett oväntat coverval, men den fungerar rätt bra i jazztappning. Men jag gillar covern av Earth, Wind & Fires discorökare ”September” som de gjorde på ”Macbeth” ännu mer.

Jag har varit trött på pianotrios ett tag. Särskilt den introverta, lyriska skolan. Det finns självfallet mängder av bra sådana trios som hittar vägar att bryta sig ut ur traditionens fängelse, men konceptet, klangfärgerna, ja, hela grejen, kan bli så tråkigt och begränsat. MusicMusicMusic är på många sätt en klassisk pianotrio, men de hittar ett obekymrat flyt som lockar och pockar och som får mig på gott humör. Vilket inte är fy skam. De senaste veckorna har jag lekt med min snart två-åriga son till ”Everybody Digs”, vi skrattar och stojar och ropar JAZZ och bygger lego och pusslar och kör bilar till Göteborgstrions flyhänta och livsbejakande musik.

Allt är inte råsväng. Nejnej. ”Perfect Nostalgia” lutar sig tillbaka med en drink inom räckhåll. ”Relaxing At The Lot” vandrar mellan temperament hur smidigt som helst. Men MusicMusicMusic är allra bäst när de ökar tempot och Fabian Kallerdahl dribblar med fingrarna och basist Josef Kallerdahl och trumslagare Edlund hänger på i rytmiska hopp och melodierna sticker iväg för att knytas ihop i slutändan. ”Andra Långdagen” är en sån låt, liksom ”Ohne Kommentar” och ”Super”.

Elis, grabben, får sista ordet. ”Är det en bra skiva?”. ”Jaaaa, pappa”.