Muzlimgauze: Lazhareem Ul Leper

Muzlimgauze
Lazhareem Ul Leper
Staalplaat Muzlimgauze Archive series volume 15

Publicerad: ons, 2010-09-22 12:03

Bryn Jones var bara 38 år då han avled men bakom sig hade han högar med musik under pseudonymen Muzlimgauze. Han var hemlighetsfull och skivbolaget Staalplaat gjorde sitt för att mytifiera denne elektronikamusiker som sympatiserade med Palestinas sak och gjorde rytmiskt kokande stycken av musik från Mellanöstern. Fast han besökte aldrig någonsin de länder vars kultur och musik han dyrkade. Kanske är hans elektroniska bearbetningar i grunden en dröm om Österlandet? Det dunkar, dånar, det är engagemang och tunga riff utan den formmässiga upplösningen hos senare elektronika. Musiken gjordes hemma i lägenheten i Manchester, på ett vis superprofessionell på ett annat vis en naivist som hängivet sjunker ner i sin sak och sitt uttryck.Då skivorna först gavs ut på Staalplaat var de utsökta smycken, sällsynt vackra i sin blandning av popestetik och orientalisk romantik.

Och förresten lägger jag märke till en skillnad mellan då och nu. Då var albumen utgivna i begränsade numrerade upplagor – på 2000! När Staalplaat nu ägnar sig åt att återutge Muzlimgauze rör det sig om en begränsad upplaga – på 100!! Scenen och tiden är en annan.

Står sig Muzlimgauze aktivistiska aggressiva estetik med närmast maniskt dansanta riff? Jag tycker nog det, fast jag lyssnar helt annorlunda på det idag. Då fick det mig att känna mig som i en demonstration eller på ett överhettat dansgolv. Idag är det oron i musiken som griper tag i mig. Det maniska förblir maniskt och aldrig rituellt. Men uttrycket är starkt som hos viss naivistisk troende konst.