Nate Wooley: Battle Pieces

Nate Wooley
Battle Pieces
Relative Pitch Records: RPR1031

Publicerad: tis, 2015-06-09 15:21

Nate Wooley har en fantastisk förmåga att göra stor musik med små medel. Eller är det att han får det komplexa att låta enkelt? Hur som helst så lyckas han alltid skapa meningsfull musik. På nya skivan Battle Pieces har han samlat en kvartett med toppmusiker verksamma på den amerikanska scenen och skapat en komposition i fyra delar där varje del har en huvudsolist och övriga tre ligger som antingen en bakgrund, en kontrast eller så interagerar de med solisten.

Först ut är Wooley själv. Hans trumpet river, fräser, sticker och smeker. Han drar sig inte för att spela ut hela registret. I andra delen är det saxofonisten Ingrid Laubrock som träder fram i strålkastarljuset med ett livligt saxspel som är en fusion av Anthony Braxton och Evan Parker. Del tre ägnas åt Matt Morans ganska lågmälda vibrafon och den avslutande fjärde delen presenterar Sylvie Courvoisiers skissande piano. Genomgående är de tre "bakgrundmusikerna" väldigt finkänsliga och ger ett perfekt stöd till "solisten". Ensemblen låter ruggigt bra! Musiken är generellt lågmäld och tålmodig och det är högst njutbart att lyssna till de otroligt fasta, men fria, former som skapas.

Som om inte detta vore nog så finns det mellan varje del korta stycken betitlade "Tape Deconstructions I-III". Wooley har länge arbetat med tape i sin musik och här har han redigerat inspelad ensemblemusik från "Battle Pieces" och klippt ihop till miniatyrer. Dessa interludier har en livligare och otåligare karaktär och passar in fint mellan de långsammare tålmodigare "Battle Pieces". Mycket listigt. Nate Wooley visar att han inte bara är en av de bästa trumpetarna just nu, men även en särdeles skicklig kompositör. Han visar också på en fin känsla i val av musiker och sätter ihop en ensemble som ger oss en enastående skiva.