Native North America (Vol.1): Aboriginal Folk, Rock and Country 1966-1985

Diverse Artister
Light in the Attic LITA103 (Border)

Publicerad: sön, 2014-12-21 01:47

Jag har lyssnat en hel del på traditionell musik av nordamerikanska indianer via skivor som gavs ut av Folkways, Library of Congress och det specialiserade skivbolaget Canyon som sedan början av 50-talet har släppt musik av nordamerikanska urinvånare. Det finns mängder med skivor som dokumenterat olika stammars sånger och traditioner. På An Historical Album of Blackfoot Indian Music (Folkways, 1979) kan man bland annat höra sånger av svartfotsindianer som George Bird Grinnell gjorde i Montana 1897. En av mina absoluta favoriter är The Eskimos of Hudson Bay and Alaska (Folkways, 1955) - inspelad av musikantropologen Laura Boulton – och då börjar vi närma oss det geografiska området som Native North America (Vol.1): Aboriginal Folk, Rock and Country 1966-1985 fångar in.

Kevin ”Sipreano” Howes - som sammanställt dubbeln - har i över 15 år grävt efter kanadensisk musik som gavs ut på oberoende skivbolag under främst 60- och 70-talen. På Light in the Attic har han tidigare producerat skivor med reggae inspelad i Toronto av musiker från Jamaica. Native North America (Vol.1): Aboriginal Folk, Rock and Country 1966-1985 presenterar 34 låtar med artister jag aldrig hört förut. Fascinerande att lyssna, och läsa, imponerande dokumentation, med ett bifogat texthäfte/bok på 120 sidor.

Sugluk, Sikumiut och The Chieftones spelar garagepoprock, de två förstnämnda banden sjöng delvis på inuitspråket inuktitut. Kanske mer charmigt än toppklass, men superintressant, obskyrt, Sugluk spelade endast in två singlar. Vanligare var att inuiter och musiker från Kanada och Alaska med rötter i andra kulturer ägnade sig åt musik med stark singer/songwriter-prägel. Neil Young och Johnny Cash ekar på många av låtarna av bland annat Willie Dunn, Brian Davey, Willie Trasher och Lloyd Cheechoo. Willie Dunn (1942-2013) var välkänd i Kanada, förutom musik gjorde han även många filmer som tog upp urinvånarnas rättigheter och försökte sig även på en politisk karriär.

En av de tre Willie Dunn-låtarna, "Peruvian Dream, Pt 2", har traditionella inslag, likaså folkrockdoftande "Tschekuan Mak Tschetutamak" med Groupe Folklorique Montagnais. Märkligt att höra låtar på inuitspråk, men där musiken är ganska smörig countrypop, som William Tagoonas "Anaanaga". Men det händer något med musiken när texterna är begripliga, när de handlar om specifika erfarenheter, hundratals år av förtryck, våldtäkt av natur och traditioner. Och flertalet av singer/songwriter-låtarna är riktigt bra, som spåren med Willie Trasher, den nämnda Lloyd Cheechoo och den drömska "Mistashipu" av Philippe McKenzie och mycket annat.

Det finns alltid nya stickspår i musikhistorien att upptäcka! Vol.2 i serien ska, om jag har fattat det rätt, fokusera på liknande musik av urinvånare från USA.