Psykonauten
Zeon Light 001
Natten
Ödet och Frank Dux
Zeon Light 004

Publicerad: tis, 2012-05-15 17:34

Stockholmsbandet Natten bildades 2010 och består av Robin Donaire, Fredrik Adolfsson, Jan Sydolf och Arvid Lärksäter. Bandet skapar instrumentell klubbmusik med hjälp av syntar, elektronik, trummor och trumpet. Musiken rör sig med lätta steg mellan ambienta och dansanta landskap. Första låten, Hatet, öppnar med Arvid Lärksäters dämpade trumpet. Tonläget får mig att tänka på den gamla serien En röst i natten och den blåa trumpeten fortsätter färg musiken kassetten igenom.

Nattens musik är sorgsen men ändå omfamnande. I musiken kan jag höra paralleller med The Black Dog och deras strama The Weight. Stämningarna är drömska och organiska, och stundtals vackra i sin enkelhet. Låtarna växlar i tempo och jag gillar de släpiga allra bäst. Till exempel Människa som liksom hasar sig fram i en ljudbild som andas vatten och som bär drag av vågors flyktiga rörelser. Psykonauten är mer jazzig och mörk historia, där trumpet och trummor sakta växelspelar. En av Nattens styrkor är de stadiga melodierna som låtarna vilar på.

Ödet och Frank Dux är mer beatig och accentuerar 80-talssoundet ytterligare. Lärksäters vemodiga trumpet hänger kvar och slagverket jobbar ännu hårdare. Musiken får en mer statisk karaktär i och med att takter cirkuleras och samplingar loopas. Jag tycker att Morgondagens barn är den låt som står ut. Med enkla medel och ett lagom kitschigt uttryck skapar Natten snygg och spetsig dansmusik. Kassetterna Psykonauten och Ödet och Frank Dux ges ut på det produktiva Kassettbolaget Zeon Light. Med tanke på den spännande musik och formidabla formgivningen bolaget leverar ska det bli spännande att följa vad Zeon Light tar sig för framöver.