Neneh Cherry: Blank Project

Neneh Cherry
Blank Project
Smalltown Supersound STS248

Publicerad: tis, 2014-03-04 22:48

Till en början var jag något tveksam till valet av producent. Kieran Hebden (Four Tet) lyckades med det mesta under några år, men på senare tid har inget jag hört lämnat några starka avtryck. Jag hade fel. När Neneh Cherry två år efter samarbetet med The Thing bestämmer sig för att spela in en ny skiva visar sig både Kieran Hebden som kompbandet RocketNumberNine - bröderna Ben och Tom Page – vara lyckokast. Det avskalade ljudet passar Neneh Cherry väl. Hon har skrivit låtarna ihop med levnadskamraten Cameron McVey som arbetade med Massive Attack och Portishead förr i tiden och Blank Project är släkt med hela den där Bristolscenen, fast uppdaterad och personlig.

Många av texterna skrevs i samband med att Neneh Cherrys mamma Moki Cherry avled häromåret. Släkt och familjen närvarar i texterna, skarpa dagboksanteckningar, sången är i centrum och lyfts upp av det torra, minimala soundet. Neneh Cherry har ett härligt flow med orden, ett naturligt sätt att sjunga samtidigt som hon låter cool, fast aldrig så det är störande. Jag tycker nästan mer om när hon pratar och rappar än sjunger i gängse mening, som på "Cynical" där i och för sig olika röstlägen glider in i varandra.

Sångerskan Neneh Cherry tar ut svängarna allra mest på det avslutande spåret "Everything" där rösten spricker i några korta sekvenser. "Out Of the Black", med Robyn som extraröst, är ett oväntat svagt kort. "Naked" – låten med tydligast hitkaraktär – är mycket bättre, liksom de hårdare "Weightless" och titelspåret som jag lyssnar på om och om igen.

Det ska bli spännande att se vad Neneh Cherry hittar på härnäst. En fortsättning på jazzspåret? En till skiva som Blank Project? Hon tycker inte om att upprepa sig. Kanske en renodlad hiphop-platta. Eller någonting helt annat. Vem vet.