Nicole Mitchell’s Sonic Projections The Secret Escapades

Nicole Mitchell’s Sonic Projections
The Secret Escapades of Velvet Anderson
Rogue Art (Forsyte)

Publicerad: ons, 2014-10-22 20:08

Flöjtisten Nicole Mitchell gör tenorsaxofonisten Fred Anderson till en superhjälte på nya The Secret Escapades of Velvet Anderson. Han dyker upp i ordlösa låtar med titlar som ”Bright City”, ”The Heroic Rescue”, ”Running the Rooftops” etcetera i bästa deckarstil. Det borde falla på sin galenskap, men är faktiskt alldeles förträffligt. En hyllning att minnas helt klart. Fred Anderson började sin bana i Chicago redan i slutet av 60-talet och har sedan dess varit en viktig person på scenen för den öppna musiken i Chicago, inte minst som ägare av den betydelsefulla klubben Velvet Lounge där de flesta frijazzare på den internationella scenen spelat. Men kanske framförallt lokala musiker som trumslagaren Chad Taylor och tenorsaxofonisten David Boykins som jämte Mitchell och pianisten Craig Taborn utgör Sonic Projections. För Mitchell var Anderson dessutom en musikalisk fadersfigur. Han dog 2010 och lämnade ett stort tomrum efter sig.

The Secret Escapades of Velvet Anderson är ingen smeksamt trevlig hyllning, även om den kan vara vacker som i den skimrande ”Anderson’s Plan”. Till stor del handlar det snarare om dramatik, som i inledande ”Bright City” som är tryckande tät. Det är heller inget försök att efterlikna Fred Anderson. Honom kopplar jag framförallt ihop med ett ihärdigt prövande av melodiska fraser, inte med den expressionism som tenorsaxofonisten David Boykin här landar i. Nicole Mitchell å sin sida nyttjar hela flöjtens kapacitet, från det mjukt trevliga till ett mycket kraftfullt uttryck på den suggestivt gungande ”Secret Assignment”. Mitchell och Boykin spelar dessutom en fin duo i ”For the Cause”. Pianisten Craig Taborn är alltid intressant och tillsammans med den svängande Chad Taylor täcker de med råge upp för den frånvarande basen, en frånvaro som öppnar upp musiken.